/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
strøtanker
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 476 gange
300 point
Dato : 09-08-22 19:02

Jeg får sommetider en ubændig lyst til at vandre i skoven og små-filosofere over et eller andet samfundsproblem.

Når jeg skal vandre står jeg op ved solopgang, smører madpakken + en kande kaffe brygges, hanker op i hunden og så afsted på raske fjed.

Denne gang gik jeg og spekulerede over klimaet.
Der bliver fældet skov som aldrig før og som bliver brændt af i form af flis (pisse vådt iøvrigt) på landets div. fjernvarmeværker. Folk bliver i samme åndedræt bildt ind, at de er meget meget klimavenligt. Men det er det jo ikke – langt fra. Skov – altså træer, optager en masse co2 samtidigt med at skov har en afkølende effekt på jorden.

Hvis, klokken virkelig var 5 min i tolv, hvorfor bygges der så ikke co2 neutrale 4. generations atomkraftværker?

Alle ting har en historiemæssig baggrund. F.eks hvis man skal forstå hvorfor en nation/stat handler på en bestemt måde kigger man på den historiemæssige baggrund.
Hvis man skal forstå en kultur kigger man ligeledes på dets historiemæssige baggrund og udfra disse paralleller drager man en eller anden konklusion.

Det gør man sjovt nok ikke med jorden. Jordens temperatur har gået fra mega varm til istid - og til mega varm og til istid bølgende frem og tilbage. Sidste skandinaviske istid var engang i det 16. århundrede, dengang svensken gik over Øresund.
Det blev så langsomt varmere igen, og rigtigt koldt igen i 1930/40. hvem siger det så ikke topper om nogle år og bliver langsomt koldere igen og til sidst istid.?

Vinmøller er ikke løsningen. Vindmøller og solceller er voldtægt af naturen, slet og ret.

Ovenstående var et lille uddrag af tankevirsomheden på en varm sommerdag i den kølige skov.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 09-08-22 19:34

Ja-tak til atomkraft.

Nej-tak til forurenende brændeovne
- sæt høje afgifter på brænde, så brændeovnene kun benyttes til hygge og ikke som primær varmekilde.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-08-22 19:48

Højere afgifter løser ingen problemer, det gør kun de fattige endnu fattigere.
Folk fyrer i brændeovn af nød, hvis det var billigere at fyre med el, gjorde de nok det.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 09-08-22 20:38

Citat
Højere afgifter løser ingen problemer, det gør kun de fattige endnu fattigere.
Folk fyrer i brændeovn af nød, hvis det var billigere at fyre med el, gjorde de nok det.

Det har vist ikke så meget med fattigdom at gøre.
De fattigste danskere bor ofte til leje og har ikke brændeovn.

Hvis vi ser bort fra den sidste tids energikrise p.g.a. krigen i Ukraine, så har mange parcelhusejere benyttet brændeovne som primær varmekilde, fordi det var billigere
- ikke grundet fattigdom, men fordi det altid er fristende at spare penge.

Der er langt flere brændeovne i Danmark end i andre lande.
Brændefyring står for en meget stor del af luftforureningen i Danmark
- og dobbelt så meget som trafikken.

En kold vinterdag er luftforureningen i et parcelhuskvarter værre end i myldretiden
på H.C. Andersens Boulevard i København.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-08-22 12:28

Okay, jeg har forstået du hader brændeovne og frad være med det.
-Og jeg er modstander af afgifter fordi de gøre alle fattigere - især de fattige.
Men lad det nu ligge.......

Det jeg gik og funderede over i den kølige skov var såmænd;
Citat
Der bliver fældet skov som aldrig før og som bliver brændt af i form af flis (pisse vådt iøvrigt) på landets div. fjernvarmeværker. Folk bliver i samme åndedræt bildt ind, at de er meget meget klimavenligt. Men det er det jo ikke – langt fra. Skov – altså træer, optager en masse co2 samtidigt med at skov har en afkølende effekt på jorden.

Accepteret svar
Fra : lgs

Modtaget 300 point
Dato : 10-08-22 14:15

Tak til Kaptajnen for endnu et indlæg, der sætter tankerne i gang. Jeg er langtfra altid enig med dig, men at en gåtur i skoven (er selv omsluttet af den) er i enhver henseende befordrende!

Om der fældes en tønde land i "min" skov batter næppe i det store regnskab - hvad der derimod foregår i Amazonas tæller. Jeg ved, at jeg som bruger af brændeovn (i 100 år. gl. dårligt isoleret hus) er en af synderne, men brændeovnen giver ud over relativt førhen billig varme ikke mindre vigtigt mental varme.

Solceller hører hører hjemme på byernes hustage!

Atomkraft??????? Er selv splittet. Som ikke-abonnent på Bibelen, Jesus & co. må jeg igen igen sande ordene i Matthæusevengeliet, hvor Fanden tog Jesus med op på et meget højt bjerg og sagde: Igen tog Djævelen ham med sig, denne gang til et meget højt bjerg, og viste ham alle verdens riger og deres herlighed og sagde til ham: »Alt dette vil jeg give dig, hvis du vil kaste dig ned og tilbede mig.« Kogt ned: Alt har sin pris. Brugte en gang dette citat på Facebook - næste dag var jeg udelukket derfra - en sammenhæng? Forøvrigt savner jeg ikke FB.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-08-22 14:50

Citat
hvad der derimod foregår i Amazonas tæller.
Jeg kan godt se at det ikke fremgik af min tekst, men det er dér, jeg ville "lande" den.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 10-08-22 22:11

Et lille indput til din vandretur i skoven.. Kaptajn-Tommy

Måske den største klimasønner over alle, er befolkningstilvæksten de sidste 100 år.
Ud fra Wikipedia tal fra 1920, bestod verdensbefolkning af 1.860 milliarder mennesker.
I dag er vi tæt på 8 milliarder mennesker
Det svar noglelund til at befolkningstilvæksten har haft en gennemsnitlige vækst pr. år på verdensplan, svarende til italiens befolkningtal på godt og vel 60. millioner.
Hvis den udvikling forsætter nærmer vi os 10 milliarder mennesker på kloden i 2050.

Så, hvis jeg skal komme med en uforbeholden hyppetese/tanke, kunne Coronavirusen havde være en medvirkende faktor til at stoppe/skabe lidt naturbalance igen på vores kære planet i forhold til befolkningstilvæksten.... Men nej
Jeg ved godt det kan lyde lidt kynisk, men naturen selv regulerer sig selv på daglige basis.

Hvem ved om Coronavirusen kun var en forsmag/et varsle på at vores kære planet har fået nok.

McBobo

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-22 15:04

Hvis ikke de hellige med skyklapper på, havde så travlt med at forhindre børnebegrænsningen - kunne Jorden måske komme i balance en dag.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 11-08-22 15:27

Hvad der for mig stadig er et ubesvaret spørgsmål er: hvad er det, der står i vejen for at f.eks. al den energi, der ville kunne produceres i f.eks. Saharas og lignende lokaliteters solcelleanlæg (hvis sådanne var etableret). Kan sådan energi ikke transporteres videre over lange afstande (som f.eks. til Europa) må der vel være andre veje til at nyttiggøre den - eller hur?

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 11-08-22 15:44

Citat
Hvis ikke de hellige med skyklapper på, havde så travlt med at forhindre børnebegrænsningen - kunne Jorden måske komme i balance en dag.

Eyvind - hvordan vil du indføre børnebegrænsning?
Vel ikke som i Kina?

Jeg forestiller mig, at der først bliver sat færre børn i verden, når der er velstand alle steder, og når kvinder får indflydelse på deres liv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-22 18:22

Nej nej ikke kinesiske tilstande. Men heller ikke det modsatte - så de forskellige trosamfund bandlyser børnebegrænsning.
Ps. Hvordan kan de forskellige guder se på, at de mange små uskyldige børn sulter ihjel.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-08-22 19:00

Citat
Ps. Hvordan kan de forskellige guder se på, at de mange små uskyldige børn sulter ihjel.
Guderne..? Nej, den går ikke, det må være fædrenes ansvar.

Nu Hedebølge - Ret beset, er vel egentligt meget normal hver sommer, sku` jeg mene.
Klima-massørerne advarer om farligt vejr. Farligt vejr??? Hvad farligt er der i 30 grader dejligt sommervejr.
Forleden skrev vejrprofet, Jesper Theilgaard, at Themsen var helt udtørret og at det var klima forandringernes skyld. Høøøøø, såvidt jeg husker, var Themsen også tørret ud i 1976. Dengang hed det; "Et sjældent vejr fænomen"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-22 19:06

Ja ja Tommy - vel er det alfaders ansvar .............. altså måske ham oppe i himlen.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-08-22 19:07

Citat
hvad er det, der står i vejen for at f.eks. al den energi, der ville kunne produceres i f.eks. Saharas og lignende lokaliteters solcelleanlæg (hvis sådanne var etableret). Kan sådan energi ikke transporteres videre over lange afstande (som f.eks. til Europa) må der vel være andre veje til at nyttiggøre den - eller hur?

Pga af kobbermangel.
https://klimarealisme.dk/2022/08/11/kobber-en-mangelvare/

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-08-22 19:29

Citat
Ja ja Tommy - vel er det alfaders ansvar .............. altså måske ham oppe i himlen.

Hvorfor skal han ha skylden? Han bedægger da ikke kvinden. Hvis ikke der er råd til prævention må manden tage de sidste fire hug i luften.
At give andre skylden for alverdens selvforskyldte ulykker er ikke rimeligt.
Man avler ikke flere børn end man kan forsørge.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 11-08-22 20:27

Citat
Pga af kobbermangel

Tak - Yderst interessant!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-08-22 13:23

Citat
Hvem ved om Coronavirusen kun var en forsmag/et varsle på at vores kære planet har fået nok.
Skrev Mcbobo.

Det har du sikker ret i. Nu er abekopper "tidens trend", godt nok med mest smitte blandt Homoer og andet godtfolk.

Helt personligt tror jeg, at hele den vestlige verden er på vej til at degenererer. Den vestlige verden har fuldstændig travlt med at "af-normalisere" alt hvad der er normalt for at fremelske det unormale, såsom, Woke, Boomer, 180 forskel. køn, kønskifte på børn, der den ene dag vil være modsat af, hvad de nu var igår - plus en hel masse andet, som jeg lykkeligvis har glemt navnet for.

Hvor mange milliarder sender vi egentlig til Ukraine, imens den danske befolkning betaler de mest sindsyge dyre priser for alm. basale fødevarer? (læs, verdens højeste)
Og har Ukraines præsident helt rent mel i posen ? Der stilles nu spørgsmål om, hvor han kanaliserer alle de penge, han får i våbenhjælp, hen ?
Jeg beskylder ham ikke for noget, jeg spørger bare, som nu en dum dansker kan spørge.

Fortsat god daaaaaaaaaaaaa!! som er blevet en helt alm vending i div butikker.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-08-22 15:57

Citat
Og har Ukraines præsident helt rent mel i posen ? Der stilles nu spørgsmål om, hvor han kanaliserer alle de penge, han får i våbenhjælp, hen ?

Det har jeg så ikke tænkt på. Men jeg har tænkt på han er god til at blødgøre alle, i den vestlige verden, med våde øjne og retorik.

Men jeg har undret mig over, hvordan alle de her våben og ammunition, store bomber og missiler + affyringsramper, tilsyneladende ruller ind i Ukraine, uden russerne opdager det. Jeg formoder det meste går gennem Polen.

Sådanne transporter har alle dage været et yndet mål for flyangreb. Og jeg tror da også russerne har masser af rekognosceringsfly + droner i luften. Ellers er de sku for dumme.

Jeg har længe set på Flyradar24, hvordan USA og NATO, hele tiden har rekognosceringsfly i luften, der kredser ind mod Ukraines grænser, og over Sortehavet.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-08-22 08:56

jeg tro det er tid til at hoppe af de nye tråd.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-08-22 16:26

Citat
Jeg tro det er tid til at hoppe af de nye tråd.
Pas på med at hoppe for højt her i sommervarmen. Hvis du lover at udføre et kontrolleret hop er det ok med mig. HOP!!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-08-22 17:35

Er det mon mig, Eyvind mener?? Jaja, jeg røg nok ved siden af skiven. Men det er jo op til kaptajnen. Og var forresten foranlediget af denne:

Citat
Hvor mange milliarder sender vi egentlig til Ukraine, imens den danske befolkning betaler de mest sindsyge dyre priser for alm. basale fødevarer? (læs, verdens højeste)
Og har Ukraines præsident helt rent mel i posen ? Der stilles nu spørgsmål om, hvor han kanaliserer alle de penge, han får i våbenhjælp, hen ?

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-08-22 18:22

Nemlig Mosebaek, du svarede på hvad der blev rejst tvivl om og iøvrigt er kategorien "Smalltalk"

Det var faktisk meningen at jeg ville slukke og lukke her til aften, men nu, nej, vi klør på en dags tid endnu

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-08-22 14:02

Tak for svaret lgs.