/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Har flamingoisolering været lovligt?
Fra : Ebberup
Vist : 209 gange
20 point
Dato : 14-07-22 18:07

Vi har konstateret, at en ydervæg i vores hus er isoleret med flamingoplade, kun dækket af et lag tapet.

Det har vi anmeldt til ejerskifteforsikringen, som afviser at dække, da vi ikke ved, hvor længe pladerne har siddet, og forsikringsselskabet derfor går ud fra, at pladerne er opsat i 1970-80'erne, hvor den slags ifølge forsikringsselskabet ikke var ulovligt.

Derfor vil jeg høre, om nogen kan fortælle, om det virkelig har været lovligt på noget tidspunkt at opsætte flamingoplader, som ikke er dækket ind af brandhæmmende materiale? Og i givet fald hvornår det blev forbudt?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-07-22 21:35

Det blev forbudt i 1969.
Det er jo unægtelig et par dage siden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-22 11:31

I Bygningsreglementet fra 1972 er beboelsesbygninger delt i forskellige kategorier, som f.eks fritligende enfamiliehuse og etagebygninger med flere lejligheder. Kravene til væggene er forskellige men for alle kategorier var de mindst det, der dengang hed "overflader som mindst klasse 2 beklædning"
Hvis der er isolering af ekspanderer polysyren ( populært kaldet flamingo) skal den mindtst dækkes af en 11 mm kartongipsplade eller lignende for at være lovlig. Pladen skal være fastholdt i en bagvedliggende brandsikke væg.

Ekspanderede plastplader bare dækket af tapet er en af de fejl som bygningssmyndigheden kan forlange ændret nu,,uanset om det skulle være etableret før bygningsreglementet.
Det er absolut farligt, og det er uforståeligt at et forsikringsselskab kan reagere, som de gør.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-22 19:36

Hej Kaptajn-Tommy

Har du en reference til det forbud fra 1969.
Det ældste jeg kan finde er bygningsreglementet 1969

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-22 19:38

Undskyld , der var endnu en tastefejl.
Jeg mente bygningsrreglemeentetmfra 1972.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-07-22 20:56

Citat
Hej Kaptajn-Tommy

Har du en reference til det forbud fra 1969.
Det ældste jeg kan finde er bygningsreglementet 1969

Nej ikke et link, eller andet på skrift. Mit referencepunkt er udelukkende en familiebegivenhed der fandt sted i 1969 (bryllup) og derfor skulle brudgommen renovere en nyindkøbt ejerlejlighed. I den forbindelse oplyste tømreren, at det lige var blevet forbudt at isolere med flamingo.

Derfor er jeg rimelig sikker på årstallet.