/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
solvarme
Fra : ejgild01
Vist : 201 gange
100 point
Dato : 14-07-22 16:16

Nu har jeg arbejdet i 14 dage med at få vandet i solvarmen til at cirkulere . Andlæget ligger på taget og der fra skal det varme vand ned i en kælder hvor der en lager tank .
Der er en cirkulatius pumpe til at hjælpe vandet på vej

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-07-22 16:23

Ring til leverandøren/installatøren der lavede det, og få denne person til at kigge på det.

Vi andre har ikke en kinamands chance for at guide dig til, hvad der kunne være galt.

Det kan være en lukket stop hane og meget andet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-07-22 11:48

Et vildt gæt er luft i toppen som bremser cirkulationen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-22 12:42

Eller cirkulationspumpen er ikke kraftig nok.
Vandet på taget kan af solvarmen væree nær kogepunktet, medens det er kpldt i kælderen. der skal nogr poer til at modvoirke den naturlige opdrift.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 15-07-22 13:52

Luft i systemet. Der burde være en udluftning øverst i anlægget.

Kommentar
Fra : ejgild01

Dato : 16-07-22 08:58

Jeg kan se at mit spørgsmål er meget svær at svare på .Med hensyn til luft i systemet mener jeg der er taget højde for ved det at der er en åben ekspansions som er øverst på taget

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 16-07-22 09:58

Så er det bare at checke om den virker efter hensigten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-22 17:12

Ok og hvor sidder din cirkulationspumpe.
Nederst
Øverst
på vej op
på vej ned
før eller efter den åbne cirkulation
Er den sat rigtigt i pilretningen

Kommentar
Fra : ejgild01

Dato : 17-07-22 08:56

cirkulationspumpen sidder oppe ved solruderne og er sat til at trykke vandet ned til lager tanken .
det der er træls er at det har kørt fin i mange år .

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-22 10:28

Måske en defekt / tilstoppet. pumpe.