/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
TP-Link
Fra : ppk
Vist : 321 gange
300 point
Dato : 13-07-22 19:09

Hej
Har en TP-Link AC 750 Wireles, som både kan køre 2,4 GHz og 5,0 GHz

Kan man på nogen måde selv bestemme hvilken af dem den skal køre på ????

Mit problem er nemlig at den nye trådløse printer, ikke vil connecte både den nye bærbare og den nye printer kan se det trådløse men vil ikke lave forbindelse

Det er heller ikke mulig at få iPhone eller iPad til at gå på wifi ville være dejligt at kunne udskrive fra disse også.

Spørgsmålet opstår fordi nogen har fortalt mig, at det ikke er alt moderne udstyr der er opdateret til at køre 5 GHz

På forhånd tak for svar

Hilsen
PPK

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-07-22 19:38

Det meste moderne udstyr kan klare 5GHz, men det kan være, at noget af dit udstyr er af ældre dato.

Men både printeren og det udstyr du vil udskrive fra skal være på den samme netværk enten 2,4 eller 5 GHz.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-07-22 19:40

Hvert af de 2 hastigheder har deres egen SSID, så du skal bruge den samme SSID på de involverede enheder i dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 13-07-22 21:37

Bille1948

Nu drejer det sig om en helt NY indkøbt bærbar med Windows 11, og en helt NY Canon printer !

Jeg kunne sagtens få den bærbare til at bruge wifi, og jeg har så prøvet at sætte de to enheder sammen via USB-kabel hvilket gik som smurt.

TP-Link routeren er ikke over 1½ år gammel ! men iPad og iPhone er godt nok nogle år ældre

Havde bare en ide om at udstyret selv ville vælge 2,4 eller 5,0 GHz

Både bærbar og printer kan se TP-Link men kan ikke tilslutte

Men som skrevet ville bærbar sagtens bruge TP-Link til at få adgang til nettet

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-07-22 22:31

Det er IKKE nok, at den/de kan "se" TP link.

De skal kunne se præcist den samme SSID på TP-link, og der er forskel i SSID om det er 2,4 eller 5 GHz.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-07-22 22:36

Udstyret kan IKKE se, om du har valgt den ene SSID på den ene enhed, eller den anden.

Så det er vigtigt at du vælger den samme.

Og selvfølgelig virker USB printer kabling, for det har jo INTET med WIFI at gøre, så det er ingen test af noget som helst.

Canon har et program, der - når printeren er tilsluttet via USB - kan gå ind og finde ud af hvilken SSID PC bruger, og forbinde disse 2 enheder korrekt på Wifi.

Men så er det UDELUKKENDE disse 2 enheder.

På de øvrige enheder er det nødvendigt, at du selv vælger de korrekte SSID.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 14-07-22 09:58

Den router kan køre 2,4 og 5 GHz simultant, altså samtidigt, Så det kan være at du lige skal justere lidt i den router.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-07-22 10:42

Nej, det er ikke det, der er problemet. Når der skal udskrives skal BEGGE enheder være på præcis samme SSID (Netværksnavn). Det er ikke nok de er på samme router.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-07-22 12:25

Som edison skriver, så kører router måske "Smart connect" så du skal ind i router opsætning og ændre det og så kalde SSID f.eks. henholdsvis navn-2.4 og navn-5.0

IP til router plejer at være http://192.168.1.1, ellers kig i manual.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-07-22 13:43

De 2 frekvenser har allerede forskellige netværksnavne (SSID).

Har selv TP-Link ruter.

De har også en app, hvor man kan styre det, det er nemmere.

Den hedder Tether.

Men det ændrer INTET på det jeg skriver at printer (modtager af signal/data) og PC/telefon (afsender af signal/data til printer) skal være på præcis samme SSID for at kunne udveksle data.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-07-22 17:06

Citat
De 2 frekvenser har allerede forskellige netværksnavne (SSID).

Det er så ikke sikkert!

Hvis Smart Connect er aktiveret er det som skrevet her.

Det er en Archer MR600 jeg har.

When enabled, the 2.4GHz and 5GHz networks share the same network name and password(only one SSID will be displayed), and your wireless device will automatically switch connection to the Wi-Fi band that provides the fastest speed.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-07-22 17:16

Så slå det fra - ellers vil fortsat have problemer med udskrivning.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 14-07-22 22:34

Hej Alle

Jeg har fundet problemet !

Power har solgt og installeret F-Secure og dermed følger også noget der hedder Freedom

Dette Freedom blokerer for at man kan sætte andre ting til så efter at have studeret det nærmere kunne jeg så lade Freedom acceptere at der blev sat andre tig til

Så nu fungere det

Overvejer lige hvem der får mine point

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 300 point
Dato : 15-07-22 00:02

Det var ikke nemt at”gætte” for os, men vi blev da lidt “klogere”

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 15-07-22 09:05

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-07-22 19:45

Tak for point