/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Pixel.
Fra : Mosebaek
Vist : 264 gange
200 point
Dato : 10-07-22 10:17

Flere år siden, jeg opdagede fænomenet, men har aldrig fundet grunden.....

Et billede jeg downloader, fra f.eks en youtube film. Jeg sætter lidt farve og tekst på den med Paint.
Beskærer den med win10 indbyggede redigeringsprogram.

Nu er den større i KB, selvom den fylder mindre på skærmen. Ekcempel:

EFTER redigering i Paint: 1366 x 768= 76,7 kb.
EFTER beskæring iwin10:1366 x 647= 126 kb.

Som det ses, er højden formindsket med 121 pix, men "vejer" nu mere i kb. (kilobytes).

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-22 14:31

Den gemmer som jeg husker det, alt hvad du laver så der kan vendes tilbage til oprindeligt billede.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 10-07-22 14:59

Nu fortæller du jo ikke hvilkettype billedfil du bruger.
det kunne jo f. eks være jpg både før og efter din beskæring.
jpg og andre lignende billedfiler er ko0mprimeret med en metode hvor man reducerer filstørrelsen på bekostning af antal gfarver og detaljer. De gode programmer komprimerer så man ikke uden stor forstørrelse overhovedet kan se det. Vores skærme og øjne er jo ikke perfekte.

Forskellen kan ligge i at Iwin10 ikke komprimerer så godt, men forsøger at gengive detaljer,som ikke er der efter komprimeringen i paint.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-07-22 15:44

Rigtig, det er en ganske alm. jpg fil. Det ser bare spøjs ud, især for een som mig der ikke er nede i de dybere lag, af pc programmer.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-07-22 20:15

Tak for svaret transor. Selvfølgeligt ikke det store problem, men sådan af ren nysgerrighed........

M.