/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kmpenge m. trailer
Fra : warrior
Vist : 237 gange
100 point
Dato : 27-06-22 20:54

Hej
Jeg er ansat og har havearbejde i en boligforening, hvor jeg skal bruge min egen trailer og bil til bortkørsel af haveaffald.
Kørslen dertil med tom trailer, fra min garage og til jeg har påfyldt, læsset af, og er i garage igen drejer sig om ca.16 km. pr. gang.
Hvor meget kan jeg forlange arbejdsgiveren giver mig pr. km?
Jeg er klar over, jeg ikke kan trække fra på selvangivelsen.
Mvh.,

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 110 point
Dato : 27-06-22 21:09

Hvis det er kørsel efter statens takster, har det intet med selvangivelsen at gøre og er skattefrit.

Hvorfor ikke bruge taksten for kørsel i egen bil fra statens takster, så kan det holdes helt uden for SKAT, og du bliver næppe ruineret at du også har traileren hægtet bagpå.

Antallet af afregnede kilometer bør I først blive enige om

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 28-06-22 08:23

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-06-22 08:48

Hvis man skal være helt korrekt er det de af ligningsrådets godkendte takster som gælder for skattefri udbetaling af kørselsgodtgørelse.
de var for 2022 oprindelig fastsat til 3,51 kr. pr. km . for kørsel efter 1. maj er de forhøjet til 3,70 kr . pr. km.

Det gælder ikke for kørsel mellem hjem og en fast arbejdsplads.
Derfor er kørsel fra dit hjem til boligforeningen og til bage ikke med i ordningen, Med mindre du kører til forskellige afdelinger (adresser) hørende til foreningen.