/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Spørgsmål om gæld.
Fra : vedikkealt
Vist : 296 gange
500 point
Dato : 26-06-22 18:33

Kan et privat firma, tillade sig, at forlange det ?

Det løber da helt af sporet.

Efter en konkurs skyldes der 50.000 kroner.

Da der ikke kan betales på gælden, overgår gælden til et firma, der opkøber misligholdt gæld.
Efter 5 måneder er gælden på 70.000 kroner.

Firmaet kontaktes, for at indgå en frivillig aftale om et afdrag, ikke stort, men for at komme i gang. Det afslår firmaet, og vil have både lønsedler, samlet oversigt over gæld - er 1,5 mill - og årsopgørelsen fra skat 2021.
Spørgsmål 1 - Kan et privat firma forlange det ?
Spørgsmål 2 - Vil det dybest set være bedre, at blive stævnet, og så tilbyde dem et mindre afdrag, mod at rente tilskrivningen stoppes.

PS. Der er faktisk 2 ens sager, med næsten samme størrelse gæld. Glæder mig til jeres svar.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 26-06-22 19:43

Spørge en advokat...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-06-22 15:26

https://www.kandu.dk/Spg171859.aspx

Læs dette, så får du svaret. Jeg har skrevet og forklaret netop denne side af sagen.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 27-06-22 16:58

Citat
Dato : 27-06-22 15:26
https://www.kandu.dk/Spg171859.aspx

Læs dette, så får du svaret. Jeg har skrevet og forklaret netop denne side af sagen.

Det giver jo stadig ikke noget svar på vedikkealts spørgsmål.
Derfor må det endelige svar være:

Spørg en advokat, så får du et svar du kan bruge til noget...

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 27-06-22 18:36

Advokater har ikke det rette svar pr definition . De sager jeg har været involveret i har min advokat ment jeg havde en god sag - det har modpartens advokat også ment modparten har. Lige før sagen skulle for - foreslog begge advokater forlig - Så det blev ikke afgjort hvilken der havde en tabersag. Men min retsforsikring var næsten brugt - og jeg ville have det sluttet - og ikke ind i en ankesag.

men til spørgsmålet forlange ? Hvis du ikke vil give dem oplysninger så lad være - men hvis du vil have en for dig fordelagtig aftale - må du forstå de vil kende din stilling.

Hvad for dig til at tro de vil stoppe rentetilskrivningen mod små afdrag ? Det er en dårlig ide at gå efter at blive stævnet - der løber endnu mere på. Bedste råd er at få betalt gælden inden den vokser meget mere.

Skal det bedømmes er det også vigtigt hvad din gæld er og om der er sikkerhed i gælden i hus, bil eller andet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-06-22 18:53

Citat
Det giver jo stadig ikke noget svar på vedikkealts spørgsmål.
Derfor må det endelige svar være:
Jo der gør, hvis du gider at læse og forstå indlægget.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 28-06-22 09:38

Det er som om, at jeg enten har formuleret mig, eller også bliver det jeg har skrevet, ikke forstået.

Vedkommende er gået PERSONLIGT konkurs - og når man går PERSONLIGT konkurs, kommer de og stripper ens hjem for værdier.
Varmeværket har gjort udlæg i nuværende boligindskud - HVIS der bliver noget tilbage, til den tid.

Og så er der faktisk ikke mere, kreditorerne kan tage.

Og UANSET hvor insolvent og fattig du end er, så har man lov til, at have et vis rådighedsbeløb - yil dagen og vejen.

kurt54 - BETAL din gæld, det var jo også derfor de blev kontaktet. Jeg har tidligere fået stoppet rente til skrivelsen på en håbløs gæld, ved at vedkommende kunne betale 200 kroner om måneden.
Du skriver ...her i KOPI...Skal det bedømmes er det også vigtigt hvad din gæld er og om der er sikkerhed i gælden i hus, bil eller andet. NÅR man er PERSONLIGT konkurs, er der INTET, og var der noget, er det for længst inddraget, eller konfiskeret.

Indtil videre er Kaptajn-Tommy den der bedst har forholdt sig til mit spørgsmål.

Og ""RÅDET"" kontakt en advokat er jo nærmest grinagtigt, når man er så fattig, at man tigger en pose mad af sine gæster, i stedet for de kommer med en værdiløs blomst.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 28-06-22 20:15

Citat
Og ""RÅDET"" kontakt en advokat Glad Glad Glad er jo nærmest grinagtigt, når man er så fattig, at man tigger en pose mad af sine gæster, i stedet for de kommer med en værdiløs blomst.

Morsomhederne blomstrer i fuldt flor...

En sidste bemærkning fra min side: https://www.gratisadvokathjaelp.dk/advokatvagten/

Kommentar
Fra : ottoludvig

Dato : 11-07-22 15:04

Kan du oplyse, hvordan gælden er vokset fra 50.000 til 70.000 på få måneder? Hvilken rentesats er der benyttet? Er der lagt gebyrer oveni?

Og hvem skylder pengene? Er det doig personligt - eller er det et konkursramt
selskab, som du har ejet? Og hvorfor hæfter du for gælden? Du må give mere præcise oplysninger, så kan du måske få et svar, du kan bruge til noget. Men forklar helt fra bunden: Hvem er kreditor og debitor, hvilken type gæld (varegæld f.eks.). Hvornår ewr gælden opstået, hvilken rentesats er gældende etc.

Man skal passe på firmaer, der opkøber gæld. De er ikke alle lige fine i kanten. Hvis du ikke har fået en specifikation, skal du bede om det.