/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch Maxi k gå i stå når chokeren slippe
Fra : gunnarb
Vist : 397 gange
100 point
Dato : 21-06-22 00:33

Jeg har en Puch Maxi k 1985, som jeg/ konen, købte i 2005, men den har kun kørt ganske lidt indtil 2006, hvorefter den bare har været opbevaret tørt og overdækket. Jeg har startet den ganske få gange i løbet af de mange år. Nu har jeg prøvet at starte den igen og den starter også efter 3 - 4 forsøg når chokeren er trukket. Jeg kan også give den gas, når chokeren er trukket, men så snart jeg slipper chokeren, så går den i stå. Jeg har tømt benzintanken og kommet ny benzin med 2% olie på. Jeg har skiftet benzinhanen til en ny, da den gamle ikke virkede når den stod på R. Tændrøret ser fint ud. Luftfilter er der gennemgang i.
Jeg har også forsøgt at rense karburatoren, men det har ikke ændret noget. Svømmer nålen i karburatoren sidder i hak nr. 3 fra oven ud af 4 hakker, men er det rigtigt? Hvad er årsagen til at den kun kan kører, når chokeren er trukket?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-22 07:21

Den har formentlig stået med gammel benzin i karburatoren, Det udskiller klumper ,med tiden så tomgangsdysen er tilstoppet i karburatoren.
En anden mulighed er falsk luft som indtages, mellem indsugning og karburator på grund af pakningens udtørrring. Så bliver blandingen for tynd. -ny pakning.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 21-06-22 10:01

ok tak transor
Jeg prøver først med tomgangsskruen og derefter med pakningen.
Karburatoren ser sådan ud: https://west-import.dk/karburator-studs-filter-140/karburator-org-bing-ny-p232 Men er det den 4. kantet pakning i bunden? Der er også en pakning i toppen som måske skal skiftet? Der er ingen pakning imellem karburator og luftfilter.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 21-06-22 12:01

Tomgangsdyssen skal der være gennemgang hele vejen igennem den fra top til bund, eller er den lukke helt lige under de tværgående huller? Der er gennemgang fra top og til de tværgående huller, men ikke ned til bundhullet. Jeg kan ikke få en nål hele vejen igennem?

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 21-06-22 14:02

Ok, jeg havde en gammel tomgangsdysse liggende og på den var der heller ikke hul hele veje igennem, så jeg tror ikke det har været tomgangsdyssen der er stoppe.

Jeg havde også et gammelt dysserør liggende og 3 størrelse dysser.
På det gamle dysserør er der 2 små tværgående huller ca 10 mm fra øverste o-ring, men på den jeg har pillet ud af karburatoren er der ingen tværgående huller, skal der ikke være det? Der er også kun en o-ring øverst nær gevindet, men skal der ikke også være en o-ring nede i sporet lige ved 6 kanten?
Jeg ved ikke om dyssestørrelsen har indflydelse på, men den der sad på dysserøret i karboratoren er størrelse 54 og på det gamle dysserør er det størrelse 50.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 24-06-22 19:49

Mellem gasspjældet og indsugningen til cylinderen vil der normalt være et stærkt vacuum.
derfor skal der være absolut lufttæt. en lille smule utæthed betyder at der suges luft ind, så blandingen bliver for tynd, så den ikke kan tændes af tændrøret. Det kan der kompenseres for med chokeren som giver ekstra benzin.

tæthed mellem karburator og filter er ikke ligeså vigtigt.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 25-06-22 17:37

Nu har jeg købt pakningssæt til karburatoren. Mellem indsugningsrør og karburator skal der sidde en o-ring og den tror jeg aldrig har været monteret da vi købte den. Men nu er der nye pakninger og O-ring. Jeg tror aldrig at den har kunnet køre så godt som nu. Der er masser af optræk og den går også fint i tomgang uden chokeren. Den er ikke forsikret længere, så det går nok ikke at køre så langt på den. Så skal jeg lige se på lyset for det virker ikke. Men hornet skraller og stopknappen virker også.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 25-06-22 17:38

Nu har jeg købt pakningssæt til karburatoren. Mellem indsugningsrør og karburator skal der sidde en o-ring og den tror jeg aldrig har været monteret da vi købte den. Men nu er der nye pakninger og O-ring. Jeg tror aldrig at den har kunnet køre så godt som nu. Der er masser af optræk og den går også fint i tomgang uden chokeren. Den er ikke forsikret længere, så det går nok ikke at køre så langt på den. Så skal jeg lige se på lyset for det virker ikke. Men hornet skraller og stopknappen virker også.

Godkendelse af svar
Fra : gunnarb

Dato : 25-06-22 21:06

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 04-07-22 17:54

Øv nu har jeg samme problem igen, den vil kun kører når chokere er trukket. Det eneste jeg har gjort er at udskifte udstødningen komplet og nyt forkromet dæksel ved tændingssystemet, men det har vel ingen betydning? Jeg kom nu 1 liter benzin med olie 2 % på, men det hjalp ikke. Kan tank og den nye benzin hane være stoppet igen? eller dyserne som jeg har tjekket tidligere?
Jeg har sat en nyt benzinfilter på selve benzinslangen mellem benzinhane og karburator, men kan det vendes forkert, det er helt gennemsigtig og en stor og en lille frikant, hvor den store firkant vender mod karburatoren?

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 11-07-22 10:59

Nu har jeg prøvet at pille udstødningen af, men det var ikke årsagen til at den ikke ville kører uden choker.
Jeg har tømt benzintanken og der var skidt i, så jeg har også demonteret benzinhanen og det ene filter det yderste var væk og pakningen ved gevindet var dårligt/ i stykker så jeg har bestilt endnu en ny benzinhane.
Men nu har jeg skyllet igennem med rent sprit, og det var ræverødt, da det kom ud igen.
Så der må vel være meget rust i tanken. Hvordan får jeg alt rusten ud.
Kan jeg skylde igennem med benzin sprit eller bare vand.
Tanken skal vel fyldes helt op?
Kan jeg genbruge sprit eller benzin til at skylle med, hvis jeg lader det løbe igennem et kaffefilter?

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 14-07-22 10:27

Nu har jeg renset tanken grundigt og de sidste 2 liter sprit som jeg skyllede igennem med var fuldstændigt klart og uden grums da det løb ud i et glas. Ny benzinhane er monteret og 2 x 500 ml ny benzin og 20 ml olie er hældt på tanken. Karburatoren er renset igen.
Nu startede den stort set med det samme uden choker, men så snart jeg gav den gas gik den i stå. øv øv
Den gik også i stå hvis jeg gav choker. øv øv
Hvad er der mon nu galt?
Jeg har bestilt et ny tændrør og håber på at det kan være årsagen.