/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Holdbarhed på hjemmelavet chilisauce
Fra : molslinien
Vist : 145 gange
100 point
Dato : 27-05-22 13:08

Hej
Jeg elsker chilisauce og er begyndt at lave den selv.

Jeg vil gerne finde ud af hvad holdbarheden er for min hjemmelavede chilisauce.

Sådan her gør jeg:
Jeg varmer først en halv kop olie (f.eks olivenolie) godt op i en lille gryde.
Så får gryden lov at stå og køle lidt af og så rører jeg dette i:
En god gang tørret chiliflager, hvidløgspulver, salt, sukker, tomatpasta.

Jeg lader det hele blive i gryden, og opbevarer den herefter i køleskabet med låg på.
Jeg tager lidt chilisauce fra gryden dagligt, med en ren ske hver gang.

Hvad skal vi sige holdbarheden på chilisaucen er?
1-2 uger?

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 27-05-22 13:24
Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 29-05-22 05:49

Laver selv chili 'saucer', og min fremgangsmåde er stor set den samme som din, men jeg bruger meget lidt olie.
Varm olien, og svits krydderierne uden at brænde dem (det bringer smagen frem), tilsæt sukker og 'det flydende' og bring det op at koge et par minutter under omrøring. Det dræber eventuelle bakterier fra råvarerne. Ikke alle indkøbte krydderier er 'rene'.

Jeg bruger eddike/vineddike i nogle, og sammen med sukkeret er det nok til at konservere det.
Men kun hvis det har kogt først for at dræbe bakterierne.
Ved større portioner tilsætter jeg en anelse Atamon.

Har en flaske hjemmelavet chilisauce stående (udenfor køleskab) jeg lavede for et par måneder siden, og den holde fint endnu. Den indeholder dog en del sukker og eddike, der er naturlige konserveringsmidler, når mængden er stor nok.

Putter saucen på indkøbte 'flasker med tud', så man ikke skal have skeer ned i den hver gang, men bare kan klemme det ud man skal bruge. Evt. tøm og rens emballage fra købte saucer.