/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kender du nogen der kan redde 'død' HD?
Fra : cristian2
Vist : 368 gange
200 point
Dato : 20-05-22 13:48

Min pc er gået ned – den vil kun vise blå skærm med begrænsede valgmuligheder - og der er desværre ting på HDen som jeg ikke nåede at lave backup af og gerne vil redde.
Jeg leder derfor efter nogen som kan hente noget af hd-indholdet. Kender du én der har rodet med den slags?
Jeg har stadig garanti på laptoppen, men forhandleren har kun begrænsede muligheder.
Jeg er bosiddende i Kbh, men med postvæsenets hjælp burde det ikke være en forhindring.

Lenovo Thinkpad x 270 12,5”, 2,5 GHz, 500 GB, Serienr.: PC0JXJM2 (muligvis er ’0’ reelt et ’O’)

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 20-05-22 14:16
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-05-22 15:01

Allerførst, Active Partition Recovery er et købeprogram. Jeg har den selv, og den har hjulpet mig flere gange. Men det er ikke sikkert at det er nødvendigt med så grundigt et program, for alene det at du får en blå skærm siger mig at den faktisk forsøger at boote på din harddisk, og at det derfor kun er nogle enkelte systemfiler som er defekte. Dataene kan sikkert sagtens læses.

Prøv først, fra en anden maskine, at gå ind på https://www.hirensbootcd.org/download/ og gå ned til det skema hvor der foroven bl.a. står HBCD_PE_x64.iso og klik på dette. Brænd den som en bootdisk på enten en DVD eller en USB og boot på den (du skal muligvis ændre en indstilling i BIOS før dette er muligt) Maskinen vil her starte op med en særlig skrabet udgave af Windows 10 hvor du bl.a. kan gå ind i Stifinder og her, sandsynligvis kan finde og kopiere dine filer.

Prøv dette, og lad os høre hvordan det går.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-05-22 15:03

Det er selvføgelig den fil som bliver downloadet som du skal brænde.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-05-22 15:13

Nu ved jeg ikke hvor stor erfaring du har med computere. Men når du starter med Hirens Boot CD så er din normale harddisk sandsynligvis ikke drev C:. Den har sandsynligvis et andet drevbogstav så længe du køre i den skrabede Windows.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 21-05-22 21:02

Han har fået mange svar.
https://www.kandu.dk/spg181646.aspx
Og virker de foreslag ikke så må der være andet i vejen med maskinen.
Og kan en forhandler ikke finde ud at HJÆLPE så ved jeg ikke hvad det er for en forretning.
Han kunne jo bare tage HDD ud af maskinen og kopiere indholdet over på en anden disk med eller uden programmer.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-05-22 05:44

Og lad endelig være med at få private til at hjælpe, de kan overtage dit liv.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 22-05-22 10:45

Citat
Han kunne jo bare tage HDD ud af maskinen og kopiere indholdet over på en anden disk med eller uden programmer.

Ja, det nævner forhandleren også, men så skal de først skaffe en model der er 100% identisk, påstår man.

Citat
Og lad endelig være med at få private til at hjælpe, de kan overtage dit liv.

Det er korrekt. Så skal det være en jeg møder personligt og har tillid til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-05-22 11:43

Fortæl lige først om du kan åbne et lille låg på undersiden Ca. 8 x 10 cm.
Tag evt et billede af undersiden og læg det her ind.
Du kan lægge det ind via dette link
https://imgbb.com

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-05-22 12:52

Hvis du følger mit råd med at hente "Hiren's Boot CD" og boote med den så behøver du ikke at tage disken ud. For så kører maskinen ikke med den defekte windows som du har på disken. Og en defekt Windows systemfil har normalt ingen indflydelse på om du kan læse dataende med en anden Windows, eller for den sags skyld, et andet styresystem.

Forhandlerens udtalelse med at maskinen skal være helt magen til gælder kun hvis du skal boote på disken, og det skal du ikke.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-05-22 12:56

Forresten, hvilke muligheder giver den blå skærm dig? Hvis en af mulighederne er "Opstarts reparation" eller lign. så vil jeg anbefale at du prøver dette.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-05-22 17:45

Ja Søren - det har du ret i.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 22-05-22 18:04

Tak for jeres hjælp alle sammen!

Pt er jeg udenbys og kommer ikke i nærheden af pc'en måske den næste uges tid. Jeg giver en melding så snart jeg er tilbage og lægger fotos op etc. (ret smart at man kan vise screenshots og fotos på Kandu ved at bruge det link, Eyvind!)

Det lyder alt sammen fortrøstningfuldt!

Citat
Forresten, hvilke muligheder giver den blå skærm dig? Hvis en af mulighederne er "Opstarts reparation" eller lign. så vil jeg anbefale at du prøver dette.

Jeg prøvede det hele under vedledning via mobil fra både MS og Lenovo support. Der var vist 6 valgmuligheder på den blå skærm, som det ikke lykkedes dem at komme videre fra. De kaldte det 'Blue screen dead'. Ikke just flatterende ...

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 23-05-22 18:37

Nu har jeg været forbi forhandleren som har forsøgt at få indholdet ud. Det kunne han imidlertid ikke med udgangspunkt i sine værktøjer og forudsætninger. I stedet har han sat en ny HD i laptoppen, formmatteret den (Win10) og givet mig den 'dårlig' HD (74665 har han skrevet på den) med i fysisk form. Det havde jeg ikke bedt ham om - det forhindrer muligvis de forslag som I er kommet med

Men udfordringen er altså stadig at få adgang til indholdet i den nu udpillede HD på en eller anden måde?

Citat
Fortæl først om du kan åbne et lille låg på undersiden

Der er desværre ikke noget låg på undersiden.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 200 point
Dato : 24-05-22 13:58

Hvad er fabrikat og typenummer på den gamle disk? Er det en CCD? er det et aflangt print eller fremstår den som en normal disk?

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 24-05-22 14:15

Citat
Hvad er fabrikat og typenummer på den gamle disk? Er det en CCD? er det et aflangt print eller fremstår den som en normal disk?

Der er sat tape på, men skrevet med hånden: 75665. HD'en har størrelse og form som en aflang pakke Wrigleys-tyggegummi.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 08-07-22 16:23

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.