/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvem ejer bilen
Fra : Toupie
Vist : 357 gange
100 point
Dato : 08-05-22 20:10

Hej Kandu

Jeg har lidt bøvl med mit forsikringsselskab og håber på lidt hjælp herinde fra ??

Den korte udgave er:
Jeg anmelder skade på min bil.
Taksator ser bilen, tager nummerplader og afmelder bilen.
Forsikringsselskabet siger de ikke dækker skaden.
Forsikringsselskabet sælger min bil til skrothandel.

Spørgsmålet er:
Hvem ejer bilen?

Jeg vil mene jeg stadig ejer den, da forsikringsselskabet ikke har "købt " den af mig, men afvist skaden.

Må de overhovedet sælge den?

// Toupie

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-05-22 20:52

Den, der legalt er i besiddelse af bilens indregistreringsattest , ejer bilen.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 08-05-22 21:06

Myg, det er vist ikke helt så enkelt... jeg har indregistrerets attesten men den der har kvittering på afmeldelsen/aflevering af nummerplader kan reelt godt skrotte bilen, og det har forsikringsselskabet.

Men ellers vil jeg give dig helt ret, den der har indregistrerets attesten må være ejeren .

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-05-22 21:14

Hvis nummerpladerne er taget uden ejerens udtrykkelige tilladelse - jeg mener mundtlig tilladelse er gældende - vil jeg mene, at pladerne i realiteten er stjålet??

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 08-05-22 21:19

Det har jeg også tænkt - og også skrevet til forsikringsselskabet... men det er en lang sag der har kørt siden 2 marts. Lige nu har jeg bare brug for et helt konkret svar på hvem der ejer bilen ??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-05-22 22:36

Hvad siger forsikringsselskabet til dette specifikke spørgsmål?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-05-22 23:21

Hvis pladerne er fjernet uden min tilladelse - uanset hvem, der har gjort det - vil jeg betragte det som tyveri og anmelde det til politiet. Så må de være instansen, der afgør spørgsmålet.
Længere kan den ikke være ????

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 09-05-22 08:21

Bille, jeg afventer svar fra dem...
Først spurgte jeg om lovligheden af at tage pladerne... det fik jeg svar på:

Taksator har efter reglerne i Registreringsafgiftsloven afmeldt bilen, da en reparation af bilen ville overstige grænserne der er sat for reparation af en bil, sat i forhold til bilens handelsværdi.

Og har efterfølgende spurgt om samme spørgsmål som herinde, og det afventer jeg stadig svar på. Og jeg tager ikke deres første svar som gyldigt. Jeg er ret sikker på de kun må tage pladerne og sælge den, hvis skaden accepteres af forsikringsselskabet...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-05-22 09:57

Du har vel en selvrisiko?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-22 11:13

Jeg anmelder skade på min bil.
Taksator ser bilen, tager nummerplader og afmelder bilen.
Jeg mener det er tæt på tyveri (det er vist kun politiet der må tage nummerpladerne)
Forsikringsselskabet siger de ikke dækker skaden.
Er det en modparts forsikringsselskab der ikke vil dække (hvis du kun har ansvarsforsikring)
Forsikringsselskabet sælger min bil til skrothandel.
Jeg ville nok anmelde det som tyveri, da jeg mener, at du stadig er ejer da du har registreringsattesten.

Har du fået penge for salget til skrothandel - må der også være noget dokument om sagen.

Det mener jeg uden at have juridisk baggrund.

Ps. Hvad hedder det forsikringsselskab - bare så man lige kan undgå at blive snydt.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 09-05-22 14:39

Jeg har kasko og ingen andre var involveret... min bil kortsluttede og smeltede alle ledninger mens jeg kørte i den og lige præcis dét dækker de ikke...

De har tilbudt mig pengene, 5000 kr som skrotpris. Dette har jeg på mail som dokumentation.

Jeg fik dem til at svare mig på Facebook og ja jeg er ejer af bilen. Så jeg har i dag sendt dem klage mail hvor jeg anklager dem for enten at tilsidesætte taksators beslutning eller at stjæle min bil... så må de selv vælge hvilken etikette de vil have på sig ??

Eyvind det er Lærestandens brandforsikring.... de plejer ellers at være super men åbenbart ikke når det gælder brand.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-05-22 20:31

Hvis forsikringen ikke dækker kortslutning i bilens ledningsnet, skal det tydeligt fremgå af forsikringsbetingelserne, ellers kan de ikke slippe for at betale.

Og hvis taksatoren tager pladerne og afmelder bilen er det fordi den skønnes at være totalskadet...MEN, i det øjeblik forsikringsselskabet nægter at betale skaden, er de sådan set ude af billedet, og så har du selvfølgelig krav på at få både din bil OG nummerpladerne udleveret.

Så skal de sgu ikke henholde sig til Registreringsafgiftsloven eller sælge bilen til skrot, for så er det ikke op til dem at beslutte hvad der skal ske med bilen.

Og de har tilbudt 5000,--

Om det er ok?
Det må være op til dig selv at vurdere, om du er tilfreds med det.

Jeg ville ikke være det såfremt bilen var mere værd.
For det første er det en dybt kritisabel fremgangsmåde, grænsende til det kriminelle, selskabet har lagt for dagen, og for det andet bør du klage, og måske pudse en advokat på dem..

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 09-05-22 21:04

Hej Dova, jeg er helt enig - og som tidligere skrevet så har jeg klaget... et 2 sider langt klagebrev med alle punkterne fra anmeldelsen og indtil nu. Og NEJ jeg godtager da ikke de 5000 kr - det ville være det samme som at accepterer at de har stjålet bilen. venter spændt på svar fra dem og næste skridt er Trustpilot ... jeg håber ikke det når så langt ud der skal advokat på...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 09-05-22 22:20

Når jeg går ind på din forsikring hjemmeside, står der følgende:

"Kasko er et tilvalg til den lovpligtige ansvarsforsikring og omfatter skader på bilen og alle skader under kørsel som fx stenslag, skader som følge af sammenstød, påkørsel, eneuheld, lynnedslag eller kortslutning."

https://www.lb.dk/forsikringer/bilforsikring?icid=articlelist_%C3%B8vrigeforsikringer

Så de burde da dække kortslutning!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-22 11:12

Du har brug for en advokat til at hjælpe dig overfor forsikringen. Det eneste de har respekt for er risikoen for at blive slæbt i retten i en sag, som de kan tabe.
din forsikring dækker formentlig også retshjælp. Den gælder også i sager mod selskabet.
Hvis ikke der er retshjælp i forsikringen, og du ikke selv har midler nok, kan du henvende dig til din bys gratis retshjælp.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 10-05-22 21:22

Vith du har fuldstændig ret.... og jeg håber også de tager min klagesag seriøst for det er den mest mærkelige sag...

Transor jeg håber ikke sagen når dertil hvor en advokat er nødvendig men du har desværre nok ret... det er de eneste de har respekt for...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 10-05-22 22:36

Hvilken § i Registreringsafgiftsloven henviser de til, der giver taksatoren ret til at afmelde bilen?

Jeg har fundet følgende i § 7:

"Stk. 6. Køretøjer, der efter forsikringsselskabets eller taksators opgørelse efter stk. 2 og 3 omfattes af stk. 1, og køretøjer, hvor skaden afregnes kontant og reparationen gennemføres efter ejerens eller en anden dertil berettigets bestemmelse og regning, afmeldes fra Køretøjsregisteret."

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1194

Men den kan jo ikke bruges, når skaden ikke er afregnet.

Det er godt nok en besynderlig sag. Jeg er spændt på at høre om forsikringens svar på din klage.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 11-05-22 07:37

Tak Vith

Årsagen til skaden er oplyst til at være fra en kortslutning i de elektroniske dele.

En sådan skade er ikke dækket af kaskoforsikringen jf. vilkårenes pkt. 5.2.a. Derfor må vi desværre meddele dig, at der ikke er dækning for den anmeldte skade på din bil.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 31-05-22 20:56

Så kom der endelig svar fra forsikringsselskabet

På baggrund af ovenstående redegørelse fra Taksatorringens cheftaksator må vi konkludere, at bilen – med udgangspunkt i den nyeste fortolkning fra Motorstyrelsen af registreringsafgiftsloven - ikke burde have været afmeldt af taksator/værksted. Dette skal vi beklage, om end vi kan forstå på cheftaksatoren, at der er handlet i god tro hos taksator/værksted.

Vi må ligeledes konkludere, at den ”fiktive” salgsproces af køretøjets rester og dertilhørende udbetaling af forventeligt provenu til dig har været uhensigtsmæssigt og endvidere uklart formuleret over dig. Dette skal vi ligeledes beklage.

Vi må dog afvise, at LB har stjålet og solgt din bil, om end vi godt kan sætte os ind i, at det kan have fremstået sådan for dig.

Cheftaksator har telefonisk oplyst, at det kun er muligt for et forsikringsselskab at totalskadeblokere og sælge resterne af et køretøj, hvis forsikringsselskabet er i besiddelse af køretøjet registreringsattest. Registreringsattesten har du ifølge cheftaksatoren aldrig overgivet til taksator/værksted.

Cheftaksator oplyser, at du gerne må (og hele tiden har haft mulighed for at) afhente din bil hos reparatøren. Uagtet at taksator/værksted anser bilen for totalskadet, står det dig frit for selv at vælge, om du vil forsøge at lade bilen reparere og genindregistrere, eller om du vil sælge bilen eller resterne heraf privat.

Vi vil som følge af sagens forløb ikke kræve, at du tilbagebetaler kr. 5.000 svarende til det forventelige provenu af køretøjets rester, såfremt vi solgte bilen for dig til højest bud.

Udgiften til genindregistrering ca. kr. 1.500 – såfremt du vælger denne løsning mhp. reparation af din bil – skal du selv forestå, og vil være indeholdt i beløbet kr. 5.000 som ikke kræves tilbagebetalt.

Afslutningsvis skal vi beklage den frustration som sagen måtte have skabt. Vi håber, at vi med den kompensation du de facto har modtaget ved at vi ikke kræver tilbagebetaling for det ”fiktive” salg af køretøjets rester som tidligere er udbetalt, vil være tilfreds med sagens udfald.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-05-22 21:01

Det var et pauvert "resultat"

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-05-22 21:01

TILLYKKE

Håber du er tilfreds med udfaldet

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 01-06-22 12:32

Bille, jeg er helt enig...

Vith, jeg er ikke helt tilfreds... reelt så har jeg fået kompensation på 3500 kr for at bruge 3 måneder på deres håndteringen af sagen... en sag de selv burde kende lovgivningen på.. ??

Kommentar
Fra : vith

Dato : 01-06-22 13:20

Jeg kan da godt forstå, hvis du ikke er helt tilfreds.

De kommer jo med mange indrømmelser over de fejl, de har begået og slutter med at de HÅBER, du vil være tilfreds med sagens udfald. Det lyder lidt som om, de godt ved, at det er du måske ikke, og at der er mulighed for at forhandle videre.

Hvad ville du selv vurdere en erstatning til for deres uretmæssige håndtering af sagen?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 01-06-22 15:01

Uhh.. Vith, den er nok svær at svare på... Jeg er slet ikke i tvivl om at hvis jeg ikke havde været så hurtig med at skrive retur, havde de helt sikkert solgt bilen, så jeg har sparet dem for en hel del penge. Var bilen blevet solgt og afhentet så havde de skulle betale mig de 35.000 som bilen var takseret til....
Jeg ville klart have foretrukket at de tog ansvar for det i atedet for at bortforklare det med en "uheldig formulering"