/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Spørgsmål om fibernet og 5ghz
Fra : Oldboston
Vist : 369 gange
200 point
Dato : 28-04-22 16:19

Jeg har installeret Fibernet, som jeg bruger til smartphone, smart-TV, fastnettelefoni m. v.
Nu skal jeg installere en TP-Link receiver for ayt forstærke signalet mellem router og Cromecast, og jeg kan se i listen over adgangspunkter, at der er to forskellige tilslutningsmuligheder til min router.

Den ene hedder Fibernet + et langt nummer, den anden hedder det samme,men med tilføjelsen 5ghz.

Nu er jeg så i tvivl om, hvilken af de to adgangspunkter jeg skal vælge. Betyder 5ghz. at det er en 5G-forbindelse? Er det bedst at bruge den til min nye smartphone som er en 5g-telefon? Bør jeg bruge det samme adgangspunkt til alle enheder? Jeg ved ikke ret meget om dette emne, så jeg håber på at hente lidt ny viden her.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-04-22 16:49

5Ghz er noget hurtigere end 2,4Ghz, men jeg tror ikke det har noget med 5G net til mobiltelefoner.

Jeg bruger primært min routers 5Ghz kanaler til at logge trådløst på min router.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-22 17:21

Jeg har ingen fibernet men internet på og sammen med min fastnettelefon,
Min router kan også vælges mellem 2,4ghz og 5ghz. til brug for mobiltelefonerne og en tablet.
Jeg bruger dlink via stikkontakt til "vanskelige rum"

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-04-22 17:54

Glemte at skrive at jeg også har fibernet, men deres indbyggede “router” kun er på 2,4Ghz og derfor langsom og rækker ikke så langt så forbandt boksen med min egen router med 2 bånd

Accepteret svar
Fra : stone47

Modtaget 200 point
Dato : 29-04-22 08:13

5,0GHZ giver højere hastighed og flere kanaler. Har ikke noget med 5G at gøre. Jeg har fiber og en TDC router med fast IP. Den er nu erstattet af 3 google routere som både har 2,4GHZ og 5.0GHZ. Hvordan trafikken fordeler sig har jeg svært ved at bedømme. Alle kabler er fjernet, men de 2 Synology nas servere har stadig kabel til det andet stik på første google router. Bruger så Googles Home app til at overvåge at alt kører som det skal. Hastigheden i Fiber er 300/300. Jeg har 3 TV med ChromeCast og intet coax kabel sat til. Tv fra Yousee men ingen TV Box. Problemet er at lære at bruge det hele. Hej hej Hilsen stone47

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 29-04-22 14:47

vælg 5G det er hurtigt og skal nok håndtere dine enheder,
at du ser 2 muligheder skyldes nok dine routere,
har du problemer, så prøv fibernet..
det kan være drilakigt,
eks. jeg har 2xwifi routere,
og kan ikke bruge cromecast på den ene og mobil på den anden,
Årsag:
de er på hver sin forbindelse ..
..
din fibernet er sikkert også 5G, så bare vælg det samme for alle dine enheder..
Jeg foreslår at vælge din 5G,
da jeg formoder at det er din 'forstrker' til chromecast :)
god weekend

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-04-22 16:42

At du ser to muligheder skyldes at din router har to radiobånd, en til 2.4 GHz og en til 5 GHz. Jeg har i lang tid primært brugt 5 GHz, men har på det sidste oplevet stærkt stigende trafik på på 5 GHz. Derfor er jeg begyndt at bruge 2,4 GHz igen. I den forbindelse kan jeg anbefale WiFiAnalyzer som kan hentes gratis til Android telefoner på Google Play. Den viser hvad der er af trafik på de enkelte kanaler på både 2,4 GHz, 5 GHz, og 6 GHz båndende.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-04-22 17:25

OM dette emne siges ogskrives mange misforståelser. Desværre også i butikkernes reklamer og såkaldte rådgivning.
WIFI var engang altid 2,4 GHz. som var delt i et antal kanaler. De fleste apparater kan klare 14 forskellige kanaler. Det er nu almindeligt at brede sig over 8 kanaler for at få en stor båndbredde.
Ulempen er at i tættere bebyggede områder vil der være så mange som "snakker i munden på hinanden" at WIFI signalet må gensendes flere gange for at komme korrekt frem. Det oplever brugeren som at det er langsomt.
Så kom 5GHz Wifi som i begyndelsen kun havde få brugere og derfor i tætbyggede om råde oplevedes som hurtigere. Men nu kan mange bruge 5GHz så fordelen er væk.

Den fysiske virkelighed er at hastigheden kun af hænger af båndbredde og forstyrrelser. dder er 2.4 Ghz og 5Ghz lige gode- eller lige dårlige hvis man har mange naboer tæt på
Rækkevidden falder med frekvensen, så der e 2,4 GHz bedst.

Hvis man bor på landet ,eller i et villakvarter me passende langt mellem husene fungerer WIFI fint. I boligblokkene er kabling så langt at foretrække.

WiFI frekvenserne har ikke noget at gøre med mobiltelefonernes 2G, 3G eller 5G at gøre
.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-04-22 20:13

Jeg er helt enig med Transor. Jeg vil blot tilføje at der på 2,4 GHz bånder kun er 13 kanaler at gøre godt med, så hvis alle i et boligbyggeri vil brede sig over 8 kanaler eller mere her så bliver der hurtigt fyldt op, og alle vil opleve et sløvt netværk. Jeg har selv netop flyttet min internetradio til kanal 140 da det ser ud somom at der ikke er mange som bruger dette område.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 29-06-22 08:44

Tak for svaret stone47.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 29-06-22 11:03

selv tak hygsomt