/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Transformatorer.
Fra : lukas2502
Vist : 355 gange
100 point
Dato : 23-04-22 15:12

Hvad er forskellen på en jernkernetransformator og en elektronisk transformator?
F.eks. er elektroniske transformatorer meget følsomme, når det gælder for "lidt" belastning.
Dvs. at en elektronisk transformator med virkning fra 20 watt til 60 watt, ikke altid kan "tænde en 20 watt lyskilde. Hvor en jernkernetransformator ikke har nogen begrænsning tilsvarende.

Accepteret svar
Fra : ThomasCSR

Modtaget 110 point
Dato : 23-04-22 15:41

Jernkerne-transformatoren virker ved at der er 2 sæt kobberviklinger rundt om noget jern. Den ene vikling tilsluttes elnettet, og kaldes primærviklingen. Den anden vikling (sekundær) får sin strøm fra det magnetfelt, som primæren danner i jernet. Spændingen på sekundærsiden er lig med spændingen på primærsiden gange antal vindinger på sekundær divideret med antal vindinger på primær. Hvor meget effekt, der kan overføres, afhænger hovedsageligt af mængden af jern.
På grund af hvirvelstrømme i jernet opstår der et energitab. Derfor bliver denne trafotype varm og bruger strøm, selv om der ikke er nogen belastning. Til gengæld virker jernet som en begrænser: Der kan ikke trækkes mere effekt ud af den, end den er konstrueret til.
I en elektronisk transformator anvendes samme princip , men her laves elnettets 50 hz vekselstrøm først om til en vekselstrøm med højere frekvens. Hertil bruges halvledere (tryistorer, transistorer), der er følsomme for belastning. Fidusen er, at ved højere frekvenser, kan man anvende mindre jern eller helt erstatte jernet med ferrit, der er et let, keramisk materiale.
Desuden kan trafotypen "måle" belastningen og ud fra det justere sig selv. Disse forhold gør, at der stort set ikke tabes energi. Ulæmpen er så, at det kræver en minimumbelastning for at virke og der er ikke indbygget nogen overbelastningssikring (med mindre der sidder en almindelig sikring). Ved overbekastning står elektronikken af.
Særlige elektroniske transformatorer er designet til at kunne dæmpes. Elektronikken bliver derfor mere kompliceret og dyrere. Jernkernetrafoer kan altid dæmpes.
Jeg håber, jeg har forklaret det på en forståelig måde.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 23-04-22 15:52

Jeg glemte at skrive, at nogle typer elektroniske trafoer faktisk slet ikke er transformstore i gængs forstand. De virker egentlig som lysdæmpere, men "måler" hele tiden på udgangen, for at sikre, st udgangsspændingen er 12 volt. Hvis der er for lav belastning, kan den ikke foretage denne regulering.
Jeg bryder mig ikke om den type, da der ikke er galvanisk adskillelse mellem de 12 volt og de 240 volt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-04-22 11:29

Thomas forklaring er næsten rigtig. Men den er fin nok til dette formål.

De elektroniske såkaldte tranformatorer kan være meget forskelligt lavet og i væsentlig forskellig kvalitet.
De dårligste har ringe holdbarhed og kan have en betydelig risiko for fejl med plydselig ophedning og forårsage brand. Så hold dig til mærkevare strømforsyninger, som jeg bedre kan lide at kalde dem.
De kan laves så de også starter uden beelastning. De gode har også en sikkerhed mod overbelastning.
Den største fordel ved de elektroninske er at de vejer og fylden mindre samtidig med at tabene er væsentlig mindre.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 25-04-22 09:54

Til transor,, dit supplement til ThomasCSR kan være ganske nyttigt. Min erfaring med transformere der virker ved lav belastning, begrænser sig til transformere til brug ved LED lyskilder. Når det drejer sig om omkring 20watt, har et "mærkefirma" som Osram også min. belastning.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 25-04-22 10:02

til ThomasCSR
Citat
Jeg glemte at skrive, at nogle typer elektroniske trafoer faktisk slet ikke er transformstore i gængs forstand. De virker egentlig som lysdæmpere, men "måler" hele tiden på udgangen, for at sikre, st udgangsspændingen er 12 volt. Hvis der er for lav belastning, kan den ikke foretage denne regulering.
Jeg bryder mig ikke om den type, da der ikke er galvanisk adskillelse mellem de 12 volt og de 240 volt

Som jeg skrev til transor, er jeg ikke stødt på en elektroniske trafo til eks. 12v 20watt uden min. belastning.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 25-04-22 13:23

Til Lucas2502
De findes. Jeg har en, der fint kan klare sig med en LED på 0,9 W.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-04-22 15:35

Til ThomasCSR
Det er rigtigt at de findes, jeg bruger også LED trafoer, til specielle formål, men når belastningen er en ca 20 watt 12v halogen lyskilde, ved jeg ikke om en LED trafo kan bruges?
Vil det sige at en LED trafo er anderledes end en elektronisk trafo?

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 26-04-22 15:46

En LED trafo, er elektronisk. Den er bare dimensioneret til mindre belastning... både max og min.

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 27-04-22 10:54

Tak for svaret ThomasCSR. Det var et godt udfyldende svar.