/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Slangestuds
Fra : warrior
Vist : 144 gange
50 point
Dato : 15-03-22 16:53

En 20 mm armeret plasticslange, der skal medføre dieselolie, er gået læk, og jeg vil gerne have den skåret over og samlet igen. Jeg har brugt en ordinær messingstuds, pakkegarn, salve og to spændbånd. Det holder ikke tæt. Kan det være armeringen der gør, at slangen måske ikke kan blive tilstrækkelig klemt? Jeg har tænkt at købe et galvaniseret lidt længere rør, uden gevind og prøve med det. Eller findes der noget, der bare dur'?
Tak for svar.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-22 18:43

Hvad måler slangen i hullet
Et nippelrør med gevind så den lige akkurat kan skrues ind i slangen, og så langt ind at det glatte rørstykke også kommer ind i slangen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-03-22 21:01

Du kan ikke bruge normalt paksalve
Evt læs her https://unipak.dk/katalog/gevindtaetning/paksalve/pakol

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 16-03-22 06:29

Ingen pakgarn og salve, kun spændbånd og messingstuds - https://vandslangen.dk/slangekoblinger-til-vandslange-96/slange-samling-i-messing-til-spaendebaand-flere-stoerrelser-p333 - der skal passe i størrelsen.
Nogle plastslanger bliver hårde med alderen,(lige som os andre), så varm de 2 ender der skal samles inden montering.
Brug varmt/kogende vand til det, hvis der er brandfare med ild, smør evt. studsen med olie så slangen glider nemmere på, og spænd godt til

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 16-03-22 14:55

Et nippelrør, 21 mm. var det tætteste jeg kunne få; umuligt at få helt på. Slangen var 20mm.
Prøvede igen med messingstudsen, 2 spændebånd og et særligt spændebånd med gummibelægning til mellemrummet. Igen utæt. Og så er der ikke engang tryk på slangen, kun friløb.
Jeg tror spiralarmeringen er for kraftig, så båndene ikke kan trykke tilstrækkeligt på slangen (plastic.)
Jeg har nu købt en gul gummislange uden armering; prøver med det i morgen.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 18-03-22 16:55

du kan varme slangen op så den bliver blød, har gjort det mange gange og det burde virke når der ikke er tryk på slangen

Annuller spørgsmålet
Fra : warrior

Dato : 18-03-22 22:29

Jeg har monteret en ny gummislange med alm. spændebånd i hver ende. Jeg tror det vil holde bedre end den armerede.
Men tippet med varmt vand på slangen inden montering er også godt.
Tak for svarene.