/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC starter ikke
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 331 gange
50 point
Dato : 06-03-22 09:50

Min stationære Dell Optiplex 780 vil ikke starte. Slukkede helt normalt, men på skærmen kommer nu kort den normale opstartstekst. Derefter slukker skærmen. Blæseren kører - mere højtlydt end den plejer. Jeg har fjernet alt støv og skiftet kølepastaen. Hvor kan problemet ligge?

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 06-03-22 10:17

Prøv F knapperne, for mig ser det ud som den ikke kan finde noget at boote fra

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 06-03-22 11:35

Sikker dig du ikke har noget usb tilsluttet som -usb-key -kamera-gps-mp3 afspiller. Mus og tastatur bør være ok tilsluttet med usb. Fjern evt ting i CD-dvd drev.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 06-03-22 12:55

Ingen reaktion fra f-tasterne. Genstarter hele tiden efter få sekunder. Og blæseren kører.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 06-03-22 14:14

Prøv at sætte disken til et andet stik på bundkortet

F2

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 06-03-22 14:16

hovsa den sendte før jeg ville
F2 og du skulle gerne komme ind i Boot menuen
Prøv at sætte disken til et andet stik på bundkortet

https://www.youtube.com/watch?v=kO5sL1FeCTU

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 06-03-22 17:52

Kan du komme ind i BIOS ?

Prøv at trykke mange gange på F12 under opstart.

Hvis det virker - så er det nok styresystemet det ikke booter - og så skal du prøve at boote fra en anden disk eller Windows-USB-drev.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 06-03-22 17:55

Kan se at en ny/brugt tilsvarende computer koster 200 kr.
https://www.dba.dk/dell-optiplex-780-290-ghz/id-1087902516/

Måske du skulle opgradere

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 06-03-22 18:18

Jeg kan slet ikke komme ind i BIOS. Ingen reaktion ved tryk på F-tasterne.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 06-03-22 18:43

Hvis/når du køber ny PC så kan du sandsynligvis tage den gamle harddisk og overføre alle dine data til din nye computer.

Hvis/Når du køber ny computer så bør den have en SSD - og ikke en harddisk - den vil være meget hurtigere

Jeg ville selv købe noget herfra:
https://www.dba.dk/computer-og-spillekonsoller/computere/stationaere/?soeg=ssd&fra=privat&sort=listingdate-desc&pris=(333-1111)&iswildcard

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-03-22 20:29

Esc eller Enter under opstart har du prøvet det?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-03-22 20:35

Hvis ingen af tasterne reagerer, kan dit tastatur være defekt. Hvis Computeren under boot/hardware tjekker og der ikke findes et tastatur, starter en ikke, da der så er nada mulighed for at den kan modtage kommandoer. Du må nok forbi et PC værksted med den.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 08-03-22 04:10

måske langt ude, men nyt Bios batteri

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 08-03-22 06:59

Det er skiftet. Uden resultat.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 08-03-22 10:19

Citat
Hvis du nogensinde har arbejdet med computerens pre -boot -indstillinger programmet ( kaldet BIOS) , er du klar over, at i disse processer, du kan ikke bruge din computer mus - du er forpligtet til at navigere rundt i BIOS ved hjælp af computerens tastatur. Hvis dit tastatur ikke virker i løbet af en system boot , kan du ikke få adgang til nogen af de kommandoer eller markeringer . Fejlfinding af dette problem bør ikke tage mere end et par minutter .

http://www.computerdk.com/Hardware/mice-keyboards/44659.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-03-22 17:16

Har du prøvet at starte op uden harddisk evt med en program dvd ( boot ) i skuffen

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 08-03-22 21:10

Citat
Har du prøvet at starte op uden harddisk evt med en program dvd ( boot ) i skuffen

Citat
Kommentar
Fra : Er ikke onlinehelpmeifyoucan

Dato : 06-03-22 18:18
Jeg kan slet ikke komme ind i BIOS. Ingen reaktion ved tryk på F-tasterne.

Når tastaturet ikke virker kan man ikke gøre en SKID, er det svært at forstå?????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-03-22 11:36

Citat
Når tastaturet ikke virker kan man ikke gøre en SKID, er det svært at forstå?????

Ja ja - men hvad kigger bios først på under opstart. Hvis det er harddisken og den melder fejl, stopper opstarten måske før den kigger på tastaturet.

Bare en lille forsigtig tanke.
(Bare jeg nu ikke får tæsk igen. )

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-03-22 11:43

Citat
Next, the BIOS checks to see if this is a cold boot or a reboot. It does this by checking the value at memory address 0000:0472. A value of 1234h indicates a reboot, and the BIOS skips the rest of POST. Anything else is considered a cold boot.

If it is a cold boot, the BIOS verifies RAM by performing a read/write test of each memory address. It checks the PS/2 ports or USB ports for a keyboard and a mouse. It looks for a peripheral component interconnect (PCI) bus and, if it finds one, checks all the PCI cards. If the BIOS finds any errors during the POST, it will notify you by a series of beeps or a text message displayed on the screen. An error at this point is almost always a hardware problem.

https://computer.howstuffworks.com/bios2.htm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-03-22 11:54

Ok ok - Jeg kendte ikke check rækkefølgen.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 10-03-22 14:13

Jeg har prøvet alle jeres gode forslag. Opstart med og uden tastatur mv., en boot-dvd og alle f-tasterne. Men der sker ikke mere. Jeg kan nu vælge at indlevere den til tjek/diagnose hos en computer-reparatør, men det helt sikkert koste et beløb af en størrelse. Så måske - som det er foreslået - bliver det i stedet en "ny" fra DBA.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-22 16:42

Og du har vel sikret dig at alle strømstik sidder på plads på motherboard.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-03-22 17:47

Prøv at tage så mange stik fra hinanden og saml dem igen, og prøv at tage ram-blokkene ud og ind igen. Måske det virker ?!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-03-22 19:39

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men de computer værksteder jeg kender tager mellem 200 - 300 kr. for at undersøge om en pc kan repareres og hvad det ca. vil koste.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-03-22 19:44

En ny tilsvarende - men brugt PC - koster 2-300 kr !!