/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Lodret eller skrå konvertering?
Fra : palle22
Vist : 159 gange
100 point
Dato : 21-02-22 11:24

Hej alle,

Mange med fastforrentede 0,5 og 1 % lån overvejer nok en lodret konvertering til 2,5 % i disse dage.

Jeg gør det selv: Jeg kan skære ca. 250.000 af mit boliglån på 2.800.000 ved at gå fra 1% til 2,5 %. Det koster omkring 20.000 i omkostninger til bank/kreditforening. Min ydelse efter skat falder 200/måned, og afdraget falder omkring 2000/måned.  Ydelsen tipper dog efter 7 år, så den bliver lidt højere med det nye lån, mens restgælden tipper efter 11 år - jeg skal altså have omlagt lån igen inden da.

Jeg ved godt, det er en trossag hvordan renterne udvikler sig, men jeg vil alligevel gerne have jeres bud. Hvad ville I gøre?

1: Omlægge til 2,5 % i dag?
2: Vente på at renterne stiger endnu mere og omlægge?
3: Holde fast i 1% lånet?

Og hvad med en skrå konvertering - er det helt hul i hovedet med F-kort eller F-kort rentemax?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 25-02-22 10:13

Der er ikke nogen, der kan svare på om renten stiger eller falder. Det er fifty-fifty.

Kommentar
Fra : ottoludvig

Dato : 11-03-22 13:32

Zebra har ret i, at det er en trossag. Men det er en kendsgerning, at der med den inflationære udvikling, både i DK. og internationalt, kan forventes et højere renteniveau. Det forventes, at den amerilkanske centralbank vil hæve renterne fire gange i år, og også den europæiske centrabank overvejer det. Mon ikke, det er sandsynligt, at renteniveauet for 30-årige danske realkreditlån vil ligge mindst en halv til en hel procent højere i løbet af året?

Hvis det sker, vil kursen på de obligationer, der ligger til grund for dit boliglån, falde med måske 5-10 % i forhold til det nuværende niveau. Hvis det holder stik, kan du skære yderligere måske 100.000 eller mere af din restgæld ved at omlægge til et nyt lån, der i så fald nok vil ligge i måske 2,5 - 3 % rente. Du kan selv regne videre, tallene her er kun hovedregning og løseligt anslået.

Vi ved fra 1980'erne, hvor inflationen løb stærkt med op imod 10% om året, at renteniveauet bevægede sig helt op til over 15 %. I kortere perioder var det mellem 15 og 20% og i nogle måneder endda helt oppe på 21-22%. Sådan g¨år det næppe, for der er stor pengerigelighed, men
det kan hurtigt ændre sig under de nuværende ekstreme forhold i Europa og Verden.

Du kan sjældent ramme helt præcist det optimale tidspunkt for konvertering, men hvis jeg var i dit sted, ville jeg se tiden lidt an og måske lytte til bankernes rådgivning. Der er næppe udsigt til større pengerigelighed end i dag eller meget store stigninger i aktiekurserne, som kunne føre til faldende obligationskurser. Snarere til faldende aktiekurser, fordi investorer søger over i fastforrentede obligationer og en vis pengemangel p. g. af store tab i forbindelse med den globvale situation.