/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Kopiere del af en Hvis-formel
Fra : barrett
Vist : 155 gange
300 point
Dato : 19-02-22 17:10

Hej
Håber nogen kan hjælpe

Jeg har en Hvis-formel:
"=SUM.HVIS(Indtastning!$B$5:$B$10002;202101;Indtastning!$H$5:$H$10002)
hvor jeg gerne vil kopiere den nedad, således at 202101 - som er år og måned fra et andet ark -
kan dække flere år.
pt sidder jeg og ændrer henholdsvis år og måned i hver række.

Troede at jeg blot kunne markere 2 celler (med 202101 og 202102) og så trække nedad som hvis der f.eks. bare havde stået 2 og i cellen under: 3 så kunne jeg jo blot markere begge og trække nedad.
Håber min formulering giver mening

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-22 17:29

Umiddelbart tænker jeg, at du skal fortælle kolonnen hvilket indhold cellerne skal have / vise.
Måske bare tekst.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-22 17:32

Men det er mange år siden jeg har leget med Excel.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-02-22 19:34

Så skal du i stedet for 202101 referere til en anden celle, som du har formateret til at være år måned, lave 1 celle nedenunder med 202102, og når de formateret ens, vil jeg tro, at du kan trække dem nedad for at få det, du ønsker, men - logisk nok - kan du ikke forvente det inde i en formel.

Formlen kan jo ikke vide, hvad du tænker.

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 19-02-22 19:38

Eivind

Resultatet ser således ud:

Månedlig Benzin-Udgift:

2021   Januar    100 kr
   Februar    220 kr
   Marts    330 kr
   April    240 kr
   Maj    350 kr
   Juni    400 kr
osv.

Og lige nu sidder jeg og skifter år og måned i formlen på denne forside (hvor jeg har samlet årstal for diverse punkter) ud i hver eneste celle (i dette eksempel: formlen der giver prisresultatet

Giver det mening?

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 19-02-22 19:41

Sorry det blev lidt rodet
Tallene står selvfølgelig lige under hinanden i regnearket.
Det er månedstallene formlen regner ud

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 19-02-22 19:48

Bille1948
Der er ingen problemer med formlen - den regner det rigtigt nok ud for den pågældende måned (tallene står på andet ark)

Men for at få resultatet for hver måned i året på forsiden, skal måneden i formlen jo selvfølgelig svare til den måned resultatet vedrører.

"=SUM.HVIS(Indtastning!$B$5:$B$10002;202101;Indtastning!$H$5:$H$10002)

(Arket tallene står på hedder indtastning og formlen står på forsiden - 1. ark)

Kommentar
Fra : sion

Dato : 20-02-22 08:30

Som Bille1948 også prøver at skrive, så er det "202101" i din formel, som skal være dynamisk. Det vil sige, at denne dato skal ændres, når du trækker formlen nedad.

Lav f.eks. en hjælpe-kolonne, hvor du skriver 202101, 202102 og 202103 i de tre første rækker - disse tre celler kan du markere og trække nedad indtil du når til 202112, hvorefter du manuelt skal ændre 202113 til 202201. Så kan formlen blive f.eks.:

=SUM.HVIS(Indtastning!$B$5:$B$10002;C2;Indtastning!$H$5:$H$10002)

... som kan trækkes nedad.

Man kan også lave en formel, der ser på, hvilken måned (januar, februar osv.) der står i den midterste kolonne, men det er vist at overkomplicere i dette tilfælde.

Mvh. Simon