/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Mørke på badeværelset!
Fra : horseman
Vist : 374 gange
100 point
Dato : 08-02-22 13:56

Gammel ødegård. Forleden blev der mørkt på badeværelset.
Dvs lampen lyste endnu som en bleg måne. Men oplyste ikke værelset! Jeg skiftede pære men med samme resultat! Min svigersøn skrev dette:
Så sidder fejlen i kontakten eller i gruppen i tavlen
Er det rigtigt at kontakten måske skal skiftes/repareres?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 08-02-22 14:18

Ja

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-02-22 14:28

Fejlen kan også være i lampen, i skrueterminalerne til lampen eller i en samledåse et sted mellem gruppetavle og kontakten til lampen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-02-22 16:54

Det kan også være en en fejlmontage, så den lyser i serie med noget andet "tændt".

Så du må igang med at måle dig til hvad vejlen kan være. Prøv at læg mærke til om der er noget andet i din bolig, der ikke virker normalt. EL-radiator etc. Ligner noget der er monteret forkert.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-02-22 17:22

Jeg har prøvet tilsvarende. Det var overgang inden i kablet, som var gloende varmt. Hvis du ikke har målegrej til at tjekke, så luk den pågældende gruppe på tavlen og få fat i en elektriker. I mellemtiden sørg for, at der er friske batterier i røgalarmerne. Gå rundt og snus, mærk på kablerne, ryd banen hen til brandslukkeren og sluk ved gruppeafbrydere, inden du vender ryggen til huset. Et tørt svensk træhus brænder temmelig voldsomt.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 09-02-22 12:26

Undskyld, der er ikke tale om svensk ødegård, men vestjysk af mursten.
Der er ikke andre mærkelige ting.
Kan ikke mærke noget varme i forbindelsen til kontakten.
En elektriker her plejer at tage sig godt betalt.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 09-02-22 14:46

"En elektriker her plejer at tage sig godt betalt."

Nogle gange må man betale andre for den viden man ikke selv har...
Vigtigheden omkring løsning af problemer, handler ofte om prisen.

Hvis du ikke vil betale prisen, for at få løse dit problem, er dette nok ikke meget stort.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-02-22 15:14

Svensk eller vestjysk - Der er et sted i din installation med et for stort spændingsfald, og det afsætter varme. Det giver brandfare uanset land! Alle forslag om nærhed til brandslukket og at mærke efter, snuse efter, om noget er varmt gælder uanset. Det er en brandbombe med ukendt længde på lunten!

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 11-02-22 13:09

Tak for svaret Benjamin.Hansen.
Jeg havde besøg af elektriker igår og der var faktisk ikke noget galt! Målingen var fin. Men en ny pære gjorde underværker! Har nu 2 kun halvdøde pærer; den ene endda direkte fra pakken.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 24-07-22 15:51

Elektrikeren tog 6-700 kr. Han målte spændingen og fandt den i orden. Skiftede pære og så lyste den!
Det holdt dog kun få dage, så var problemet det samme!
Forleden var der helt lyst 4 dage i træk!! Men som regel er der kun en meget mat pære.
Er der virkelig brandfare, så skal jeg måske lade kontakten være slukket og indstille mig på mørke på badeværelset?