/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Beskyttet efternavn
Fra : olarsen
Vist : 138 gange
500 point
Dato : 25-01-22 10:10

Jeg er ved at forske i min kones slægt, her er jeg stødt på et efternavn som kun hendes slægt må bruge, jeg kan ikke se hvordan det pludselig dukker op i en anden slægt, så lidt hjælp/forklaring ønskes.

Forhistorie:
i 1905 får PP tilladelse af kongen til at bruge efternavnet, som stammer fra navnet på en slægtsgård, og det må herefter kun bruges af direkte efterkommere af PP. I min forskning dukker navnet pludselig op, tilsyneladende i en anden slægt, jeg kan i hvert fald ikke finde forbindelsen mellem de to slægter, den ene slægt stammer fra Vestjylland og den anden fra Lolland. I 1934 fødes der en dreng, som får min kones beskyttede slægtsnavn til mellemnavn samt forældrenes efternavn, faderen har et helt alm. -sen navn og moderen har også et -sen navn, ingen af deres forfædre har andet end et alm. -sen navn, jeg kan ikke umiddelbart finde ud af hvordan der kommer dette navnesammenfald, så jeg mangler en metode til at finde det. jeg har kigget i kirkebøgerne, men kan ikke umiddelbart finde noget.
Jeg er lige begyndt på slægtsforskning og bruger Myheritage som 'grundlag' for forskningen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-22 14:38

Jeg mener at huske noget om en forskel på efternavn og mellemnavn.
Slægtsnavnet er jo kun selve efternavnet eller fornavn og navn-efternavn.
Jeg har selv sådan et som vist ikke må sættes sammen med mit 'sen' navn med en bindestreg.
Men det er kun noget jeg husker, for jeg er faktisk ligeglad og bruger det kun som mellemnavn ind i mellem.
Officielle dokumenter har dog altid mit mellemnavn med .......uden bindestreg.
Der er vist også noget med lempede navnebeskyttelses regler.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-01-22 14:46

Der gælder i dag langt lempeligere regler for navne, så “den” kommer du ikke ret meget videre med, som også Eyvind skriver ovenfor

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-01-22 15:52

Det ser ud som om jeg ikke kan formulere et spørgsmål så det kan forstås, så der for lukker jeg spørgsmålet og prøver at finde ud af noget på anden vis.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-01-22 15:56

Eller også vil du IKKE forstå de svar der gives.

Annullerer du dit spørgsmål er dine point tabt.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-01-22 16:45

Jeg har på INTET tidspunkt spurgt on navneloven
Citat
jeg kan ikke umiddelbart finde ud af hvordan der kommer dette navnesammenfald, så jeg mangler en metode til at finde det.
, det er mit spørgsmål!!!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-01-22 16:47

Og svaret ER NAVNELOVEN, der regulerer dette.

Hvorfor vil du ikke acceptere det, der skrives.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-01-22 16:49

Hvorfor ikke svare på spørgsmålet, eller hvis man ikke kan give et svar så lad være med at kommentere

Annuller spørgsmålet
Fra : olarsen

Dato : 26-01-22 16:49

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål