/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Beskyttede efternavne
Fra : olarsen
Vist : 96 gange
500 point
Dato : 24-01-22 22:17

Jeg er i gang med at efterforske min kones slægt, hun har et mellemnavn, som er beskyttet, og som kom i slægtens 'eje' i 1905, med dokument og kongeligt sejl på. Nu finder jeg så navnet i en anden gren, men jeg kan overhovedet ikke finde sammenhæng med hendes navn. Jeg kan se at personen bliver født i 1934 og hedder 'hendes' mellemnavn, men hverken faderen eller moderen har det navn og kigger jeg bagud i deres slægt hedder de helt almindelige -sen navne, er der en som kan hjælpe med en forklaring på hvordan det lader sig gøre?!

PS Jeg bruger Myheritage som 'søgemaskine'.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-01-22 22:59

Mig bekendt kan mellemnavne IKKE beskyttes i dagens Danmark, måske kun slægtsnavne.

Du skal nok kigge i den nyeste navnelov.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 25-01-22 01:46

Citat
Mellemnavn
Mellemnavne har normalt karakter af et efternavn og står efter fornavn/fornavnene og inden efternavnet. Du kan have flere mellemnavne.

Hvilke mellemnavne kan du tage?

Et mellemnavn, du tidligere har haft som mellemnavn.
Et navn, du kan tage som efternavn.
Et navn der bæres eller har været båret som mellemnavn af dine forældre, bedsteforældre, oldeforældre eller tipoldeforældre.
Et godkendt drenge- eller pigefornavn. Disse mellemnavne ("fornavns-mellemnavn") kan du ikke senere tage som efternavn.
Din stedfars eller stedmors mellemnavn. Det gælder også din mors eller fars tidligere ægtefælles mellemnavn. En samlever sidestilles med en ægtefælle. Stedforælderen skal samtykke.
Din plejefars eller plejemors mellemnavn. Det gælder også tidligere plejeforældres mellemnavn. Plejefar eller plejemor skal samtykke.
Din ægtefælles eller samlevers mellemnavn. Ægtefællen eller samleveren skal give samtykke.

Mellemnavne er ikke beskyttede.

Sakset herfra
https://familieretshuset.dk/navne/navne/fornavn-mellemnavn-efternavn

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 25-01-22 09:54

Jeg sletter spørgsmålet igen, jeg kan de at det er formuleret forkert.
Jeg opretter det igen så det er formuleret så det ikke kan misforstås.

Annuller spørgsmålet
Fra : olarsen

Dato : 25-01-22 09:56

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål