/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Køb (og betaling) på nettet uden sms
Fra : lgs
Vist : 305 gange
500 point
Dato : 12-01-22 23:31

Måske jeg skulle starte med at jeg er årgang 1942, men har erhvervserfaring med EDB siden måske 1985 og selv dagligt bruger min stationære computer flere timer.
Jeg har det problem, at jeg grundet næsten ikke-eksisterende behov har fravalgt at have en mobiltlf (men selvfølgelig har min fastnettlf.), men gerne handler på nettet, og der opstår problemet når jeg når til betalingsdelen og skal modtage en kode pr. sms for at fuldende betalingen - behøver jeg at fortsætte?
Er der en vej uden om det med på tlf. at modtage denne kode?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-01-22 23:40

Systemet er lavet til fremtiden - ikke fortiden.

Er selv fra 1948.

Anskaf dig en mobiltelefon og drop den anden og følg med tiden ellers "løber" tiden fra dig.

Kommentar
Fra : newface

Dato : 13-01-22 03:57

Er fra 47 og var i mange år stædig, men gør som er bliver skrevet, og spar dig selv for megen frustration Mvh

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-01-22 09:27

Der må vel være den mulighed at ringe op og afgive din bestilling.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-01-22 09:46

Jeg kan sagtens følge lgs tankegang. Jeg er selv et krigsbarn, årg. 42. Jeg tror vi alle har en slags stædighed i os, fra den tid.

Ang. tlf. Jeg har selv en gammel Nokia 1600, som jeg nægter at skippe. Den dækker mit behov, så hvorfor hunnen købe en ny til flere 1000 kr.

Skal dog siges, at konen har en moderne mobil, der klarer de nymodens opgaver såsom MobilePay m.m. (Jeg tør ikke engang røre den).

Jeg overgi`er mig ikke uden videre. (Måske dumsmart).

M.

Kommentar
Fra : paulinfabritius

Dato : 13-01-22 10:06

Bøvler selv med det. Man modtager en SMS kode, OK... Men det kode ord man selv skal skabe. Hvad består det af, "Ord" må være noget med bogstaver, men jeg tror det er et tal med 4 ciffer, eller hvad..?
Også fra 1942...

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 13-01-22 10:09

Du kan med en Doro klaptelefon ringe, sende og modtage SMS for kun 10 kr. om måneden.
Det er et Basis abonnement hos ok.dk
Jeg har bl.a. selv et par stykker, da det er den eneste mobil min kone vil have med at gøre.
Eyvind 1943

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-01-22 11:36

Kære lgs
på grund af formeget svindel ,har man øget sikkerheden for betaling med med bankkonto eller kort på nettet.
Du vil ikke mere kunne bruge det gamle papkort til nem-id, hvis der skal flyttes penge. I nogle banker vi du stadig kunne se hvad der er på dine konti, men betalinger er det slut med.
Hvis du i nethandel vil betale med et kort af en art, skal det også "valideres" det vil sige at banken vil sikre sig at det er dig, som vil betale, og ikke en som har afluret kortes numre.

Det er forskelligt hvilke metoder banken kan bruge. Nogle banker giver dig valget mellem sms eller nem-id.
brug en bank hvor du kan validere med nemid. Hvis du ikke vil have det fra smartfone, så kan du anskaffe en nemid-viser i stedet.
du kan få banken til at hjælpe dig med at købe den,hvis du ikke selv kan bestille den på nettet.
Nemid viseren koster ca. 100 kr -og et par læsebriller.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-22 12:25

Til opfølgning af Transor.
Jeg bruger også den lille nemid viser .......... men vi skal i løbet af året overgå til det nye MitID hvor man heldigvis også kan bruge samme slags kodeviser som udleveres hos borgerservice efter den er bestilt.

Altså inden for et år kan du gøre sådan.

Købe på nettet med computer.
Bevise hvem du er med MitID og kodeviseren.

MitID kan du hente hos borgerservice når du har fået besked i e-boks dk eller borger dk
Husk dit pas eller kørekort hvis du har sådan et.

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 13-01-22 12:44

Anskaf en mobiltelefon som supplement eller erstatning af din fastnet telefon.
Følg med -du kunne også have fravalgt computer, nethandel og betalingskort.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-22 13:37

En Doro mobil sammen med et basis abonnement til 10 kr. md hos ok.dk er den billigste løsning.

Og den nemmeste.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 11-02-22 15:26

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-22 17:08

Held og lykke indgangen til den nye verden.
Her har vi også beholdt den gamle fastnet telefon.

Hvis du har brug for mere hjælp - så bare spørg.

Måske du lige skal lave dit brugernavn om i stedet for dit person nummer