/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
STOP KODE
Fra : susss
Vist : 307 gange
100 point
Dato : 25-11-21 11:17

Skulle til at starte en pc op som har stået i 1 halv år...troede den bare lige var til at starte ..men den gik igang med at arbejde og til sidst skrev den stop kode critical died ? har prøvet at finde noget om det på nettet,,,ser jo desværre ud som noget jeg ikke lige selv kan rede...Er der en som ved om jeg lige så godt kan smide maskinen ud eller er der en løsning som er til at finde ud af ? Det er windows 10 den køre med .

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-11-21 11:22
Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 25-11-21 11:28

Der er højst sandsynligt ikke noget galt med selve PCen. Jeg tror, det er et softwareproblem.
Hvis du har mod på det, (eller du kende nogen, du mener, har styr på det) kan du hente et værktøj her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10ISO
Med det laver du en USB-nøgle og får PCen til at boote fra den.
Her kan du vælge "repair" (og bevare dine data)
Jeg ved ikke, hvor stiv du er til dette, men hvis du ikke ved, hvad jeg taler om, skal du nok få en til at hjælpe dig. (Det er derfor, jeg ikke kom med en fuld vejledning ??)

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-11-21 11:48

Py ha..jeg tror altså at det bliver lidt for kompliceret..jeg er ellers den i huset som sætter pc-en op når vi køber en ny maskine..men dette her den tvivler jeg altså på ..ander ikke hvordan jeg skal få pc-en til at vise andet end det den skriver nu med stop code..det er lige meget hvad jeg trykker på kommer der ikke andet frem på skærmen...og pc-en virkede da vi købte en ny maskine og satte denne til side..så nej tror nu heller ikke pcen fejler noget. Ved ikke lige hvad jeg skal stille op..det kommer jo til at koste alt for meget hvis der skal tekniker ud ..det er en maskine som var meningen at min mor skulle overtage..da vi jo har købt en ny .Linket op over så jeg godt med den video manden forklare i ...men der kan jeg altså ikke lige følge med også på engelsk det går lidt for hurtigt.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 25-11-21 12:17

Citat
https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/critical-process-died.html

Nu har jeg kigget dette link igennem, og der er faktisk en fin vejledning til at starte PC'n i 'Safe mode' og så køre sfc /svannow, denne kommando kigger efter fejl på disken og retter dem. Det er i hvert fald første step, man kan forsøge. I de options der dukker op kan man også vælge at forsøge at rette fejl i Windows. Så der er i hvert fald nogle muligheder.
Når du nævner at maskinen kørte OK, indtil den blev sat af vejen, kan problemet evt. skyldes at batteriet til BIOS backup er dødt, så vil klokken på Computeren være forkert, og det kan give problemer med konflikter med opdateringer.
Alternativt, kan man jo vælge at downloade en installations fil til Windows, lave et boot medie, start op fra denne og forsøge at køre en repair af det eksisterende system. Dt kræver dog at man kender versionen af den installerede Windows.
Sidate udvej er at købe en ny licens på Ebay, og installere Windows helt fra bunden. En licens kan købes meget billig på Ebay.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-11-21 12:59

Batteriet til Bios ? Ander ikke hvordan jeg finder ud af om det er dødt..Hvad betyder bios ? tænker det er inde i det man kan rette med sort baggrund ?

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-11-21 12:59

Går lige ind og kikker på det link igen ..om jeg kan finde ud af det

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-11-21 13:10

Og hvordan kommer man tilbage igen hvis man fortryder og jeg ikke kan finde ud af det alligevel ? når man er inde i shift f8 ?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-11-21 13:15

BIOS er en chip på bundkortet som indeholder opstarts oplysninger, heri blandt hardware check osv. Hvis batteriet er dødt vil BIOS uret starte forfra hver gang PC'n starter. Datoen vil også være tilbage i tiden. Dette kan softwaren (Windows) så ikke finde ud af, da alle opdateringer har en dato, hvor de er installeret. BIOS dato og installationsdato konflikter derfor. Det behøver ikke at give problemer, men kan være en årsag. Batteriet sidder på bundkortet. Er det en bærbar kan det både være nemt eller besværligt at skifte, på en stationær PC, er det nemmere at komme til.
Du kan tjekke om batteriet stadig er OK, ved straks når PC'n starter trykke en taste eller en tastekombination så den går ind i BIOS, her kan du så tjekke klokken, hvis den passer nogenlunde til aktuel tid, er batteriet OK. Hvad er fabrikat og model betegnelse på PC'n?

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 25-11-21 13:19

Prøv at trykke på "exit" - knappen.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-11-21 13:28

Citat
Prøv at trykke på "exit" - knappen.

Øhhhh! Hvor sidder den? Jeg har da set en del tastaturer men aldrig en Exit knap.
Du skulle vel ikke mene ESC (Escape)??

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 25-11-21 13:34

Nå, så Esc da??

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-11-21 14:42

Nu har jeg lige startet den op igen ...men synes slet ikke at tastaturet reagere overhovedet...det er lige meget hvilken kanpper jeg trykker på så sker der ingen ting..trykkede på start knappen og straks på shift plus f8

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-11-21 14:46

Den står bare og arbejder og skriver vent et øjeblik..nu skriver den den samme fejl igen ..men der arbejder den de 100 procent det har den ikke gjort de andre gange..så har lige startet den igen ..nu står den igen og arbejder..

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-11-21 14:51

nå nu skriver den en anden fejl kode stop kode kernel data inpage error ????

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-11-21 14:59

Tror jeg opgiver og får lige min mand til at ringe til support i morgen og høre hvad de mener

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-11-21 14:59

Stationær/bærbar?? Fabrikat/model.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-11-21 15:05

Det er Lenovo
.Du får lige resten om lidt..den skal lige arbejde færdig , så jeg kan se hvad der står bag på når der er slukket igen .

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-11-21 15:05

Stationær

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-11-21 15:10

90 b f synes jeg der står

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-11-21 15:10

h50 står der neden under så nu er jeg da i tvivl

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-11-21 15:12

Også er der et mørke med windows 8 , men v i har hentet 10 ned dengang.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-11-21 16:27

For at komme ind i BIOS tryk F1 flere gange hurtigt efter hinanden under opstart. Tjek om klokkeslet og dato er korrekt.

Steps to Fix KERNEL DATA INPAGE ERROR
Inspect the Hardware Connections and Wires. ...
Inspect Hard Drive.
Clean Boot. ...
Restore BIOS Default Settings. ...
Uninstall Third-Party Incompatible software. ...
Remove Hardware. ...
Run Antivirus and Malware Scan. ...
Disable, Re-install or Update Device Drivers.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 25-11-21 17:35

Hvis den er på nettet så luk for det og fjern alt unødig hardware.

Ellers kunne skylden måske være noget med TPM at gøre og et fladt Bios batteri der ikke kan få maskinen til at huske, sæt også DATO rigtigt.
https://www.google.com/search?q=tpm&oq=tpm&aqs=chrome..69i57j69i59j69i60l3.9848j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-11-21 21:11

Jeg har ikke fået startet den op igen ..For jeg tvivler på at jeg kan komme videre hvis jeg får startet den via de tryk af F1...så vi ringer i morgen eftermiddag til de tekniker og høre hvad de siger om de kan hjælpe via telefonen hvis ikke..så må vi ud og købe en ny pc til min mor.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-11-21 21:13

Næste gang jeg tændte den, var det den samme fejl kode som i starten med critical died.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 25-11-21 21:44

Hvis du kan så sæt disken i en anden pc, for at se om det er selve diske der fejler eller din gamle pc, du kan bare skifte kabler på din nye pc = dvd drev, så burde den enten boote fra den eller du kan se den som et ekstra drev.

Og vælger du at smide den væk SÅ GIV ELEKTRONIKKEN et slag med en hammer

https://www.google.com/search?q=smadre+elektronik&oq=smadre+elektronik&aqs=chrome..69i57.10543j0j9&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Det lyder mærkeligt at du ikke kan VÆKKE den til live igen, har du brugt noget gammelt og overført til noget nyt, det har været ude for for 15 år siden, noget med en sikkerhedschip de skal validere Windows.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-11-21 21:47

Nej det har jeg ikke lige styr på at skifte disken ud..og flytte den over i en anden pc..det vil jeg ikke begynde på. Har ikke prøvet det med f1 endnu..for den anden pc er lige optaget her til aften ..så det må vente til i morgen .
Har kikket på en ny stationær som en mulighed hvis vi ikke får buk med den gamle.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 25-11-21 21:48

https://www.computersalg.dk/i/7354544/lenovo-thinkcentre-m720s-10su-sff-pentium-gold-g5600-3-9-ghz-ram-8-gb-ssd-256-gb-tcg-opal-encryption-uhd-graphics-630-gige?utm_source=PriceRunner&utm_medium=PriceRunnerLINK&utm_campaign=PriceRunner

Hvad tænker I om denne maskine ? det er til en ældre dame ..som bare skal kunne have lidt hurtig internet og gå ind og læse post og netbank internettet..ikke noget med billeder og heller ikke noget med spil .

Kommentar
Fra : susss

Dato : 26-11-21 07:44

Nu har jeg lige haft den tændt den gik helt ind på startsiden jeg fik lov til at skrive min kode også skulle den tænke i lang tid og den kom til sidst med den samme fejl kode igen ,,jeg fik tjekket dato..den havde samme dato som det er i dag,,så det virker

Kommentar
Fra : susss

Dato : 26-11-21 08:03

Kommer ikke ind på safe mode når jeg kun trykker f1 ved opstart...så kan lige pt ikke komme videre.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 26-11-21 10:50

Sagen er afsluttet..vi talte med teknikeren ..han sagde med det samme at maskinen var færdig fordi den har stået så længe og hardisken er i stykker og ja der kan købes en ny til 500 kr og det har vi ikke styr på..så nu køber vi en ny...takker for alle dem som kom med gode råd..jeg lærte da noget mere og det er jo spændende også synes jeg

Godkendelse af svar
Fra : susss

Dato : 26-11-21 10:51

Tak for svaret Brassovitski.Takker for alle dine gode råd..jeg lærte noget nyt..og det er jeg glad for.