/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Strøm på pc-en
Fra : susss
Vist : 221 gange
100 point
Dato : 16-11-21 20:21

Håber at en kan fortælle mig, hvordan det kan være nå vi har tilsluttet en pc-strømskinne til min stationær pc , at min pc bliver ved med at have strøm ? Det vil sige..pc-en er ikke startet på on..men stik kontakten er sat i en strømkontakt og tændt.Skærmen og min højtaler tænder, Hvordan kan det være ? Der er nu mulighed for at lade min mobil op på pc-en og skærmen er tilsluttet med usb det er tændt men pc-en er ikke tændt på ON ???Fatter det ikke..vi har haft en den i flere år og den lavede da ikke det samme nr før hen ..så lige nu er jeg nød til efter at jeg har været på nettet at slukke skærm og højtaler på stik kontakten på væggen.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 16-11-21 20:29

Er det den type strømskinne, der er tilsluttet en usb-port?
P å min pc, kan jeg i BIOS vælge, om der skal være strøm på USB - portene, når PCen er slukket.
Hvis det er tilfældet, vil skærm og højtalere forblive tændte.
Hvis der er et usb-kabel på din strømskinne, så prøv at trække det ud af PCen, når du slukker.
Hvis skærm og højttalere så slukker, er det fordi, der er strøm på usb-porten. Prøv eventuelt at flytte kablet til en anden indgang.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 16-11-21 20:42

Hej Thomas jeg prøver lige at trække usb en ud af min pc..Ja det er en strømskinne med usb..Vi har prøvet de andre usb udgange bag på pc-en det hjalp nemlig ikke. Hvor mon man kan indstille det med om der skal være strøm på usb portene på pc-en ?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-11-21 21:03

Prøv at kigge i strømstyring.
Stjålet fra indlæg på eksperten.dk.
Citat
Der var en funktion der hedder "Aktiver hurtig start". Den har jeg fjernet fluebenet i, og nu lukker mine USB porte ned, når jeg slukker PC'en

https://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/all/usb-porte/21e1779b-e870-46dd-882b-4e27404daa8d

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 16-11-21 23:14

På min maskine går jeg ind i BIOS'en.
Når maskinen er slukket trykker jeg på F2 og holder den nede, mens jeg tænder. Efter et par sekunder slipper jeg F2 og kommer ind i BIOS.
Så gælder det om at finde noget med USB og power. Pas på med ikke at ændre noget, fu ikke ved, hvad er.
Derefter finder du : save and exit.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 17-11-21 05:10

Der vil altid være strøm i en pc, Indtil man slukkere på vægkontakt, Sådan er alle pcèr bygget op, Er vist noget med fjernstart, som næsten ingen bruger.
Så skal den slukkes helt, er det på vægkontakten.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 17-11-21 07:14

Der er altid strøm på PCen. Det er USB-portenes strøm, vi snakker om.
For at strømskinden skal virke, skal USB-portene slukke, når man slukker for PCen.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 17-11-21 07:15

Tror ikke jeg kan bruge en strømskinne optimalt ...nu har vi fået pcen plus skærmen og højtaleren til at slukke når jeg lukker ned for min pc..Men hvis strømmen ryger i hele huset og vi starter hpfi igen...så tænder pc skærmen og højtaleren ...??Men hvorfor gør den det ??? For 3 uger siden tog vores vaskemaskine strømmen i hele huset ...da jeg så tændte igen hvor jeg er sikker på at min pc var slukket og jeg ville tænde pc-en virkede min skærm ikke mere og jeg måtte ud og købe en ny skærm..jeg ander ikke om det har noget med at vaskemaskinen tog strømmen ...min mand siger at de ikke er på samme face så det kan ikke lade sig gøre...det må være en tilfældighed..jeg tvivler jo bare at det lige sker samtidig..så derfor jeg er lidt skeptisk med at skærm og højtaler tænder hvis strømmen går ved lynnedslag eller andet..

Kommentar
Fra : susss

Dato : 17-11-21 07:17

Hej Thomas okay så blev jeg det klogere..men det med bios..kommer jeg nok til at få en til at ordne..vil nødig komme til at rette på noget forkert.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 17-11-21 07:20

Men hvorfor starter skærmen når man tænder for hpfi ?

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 17-11-21 07:22

Strømskinnen beskytter IKKE mod lynnedslag.
Relæet i sådan én har en kontaktafstand på max 2 mm, og der kak sagtens springe en gnist. Hvis du vil være fri for lynskader, må du tage stikket ud af stikkontakten.
Det gjorde jeg i årevis, hver gang der var optræk til torden. Nu har jeg i stedet tegnet en lynforsikring??

Kommentar
Fra : susss

Dato : 17-11-21 07:32

Ja men hvordan kan det være når strømmen går i hele huset og tænder igen at skærmen tænder plus højtaleren ? ja vi hiver også altid stik ud hvis de lover lyn.

Accepteret svar
Fra : ThomasCSR

Modtaget 100 point
Dato : 17-11-21 08:16

Hvis det har virket før, kan det jo være, at strømskinnen er blevet defekt.
Men hvis skærm og højtalere slukker, når du trækker usb-stikket fra strømskinnen ud af PCen, så er den i orden.
Jeg er ret overvevust om, at det er et enkelt bit i BIOS, der har ændret sig.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 17-11-21 13:58

Ja det har du nok ret i . Takker mange gange for hjælpen .

Godkendelse af svar
Fra : susss

Dato : 17-11-21 13:58

Tak for svaret ThomasCSR.Takker mange gange for hjælpen.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 22-11-21 11:08

Jeg kommer i tanke om, at der måske er strøm på usb i slumretilstand og ikke i slukkettilstand.
Prøv at gå ind i settings, strømstyring og find: hvad skal der sje, når du trykker på slukknappen.
Hvis der står, at PCen skal gå i slumretilstand, kan du prøve at ændre det til, at den skal slukke.
Det er et forsøg værd.