/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Beocord 1200 - afviklerspole inaktiv
Fra : myg
Vist : 297 gange
100 point
Dato : 07-11-21 16:35

Min Beocord 1200 spolebåndoptager har kørt perfekt (tællerrem er dog sprunget ??) men nu er afviklerspolen blevet inaktiv ved afspilning. Den virker OK ved spoling.
Der er ikke noget jeg umiddelbart kan konstatere indvendigt (troede det var en rem, der var sprunget, men ingen remstykker fundet), og alle hjul ser ud til at fungere korrekt.
Der sidder en lille switch, som aktiveres mekanisk ved spoling, men ikke ved afspilning. Kan det være det print, den er forbundet til som er synderen - og kan jeg selv konstatere det (har et universal måleinstrument).
Er der en, der kender til problemet og dets løsning ?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 08-11-21 10:54

Under afspilning og optagelse trækkes båndet af gummirullen, som igen trækkes af kapstanen, der normalt har et svinghjul for at køre vibrationsfrit.
Spolerne skal bare vikle båndet op og på afviklersinen holde det passende stramt, så det ikke slasker mod noget eller risikerer at blive viklet op om capstan/gummirulle.
Spolernes hastighed skal vil varierer med mængden af bånd på hver spole.
I professiponelle båndmaskiner er der specileemotorer direkte på hver spole. De får så kun svag strøm under afspilningen.
I mere almindelige båndmaskiner er det klaret med at spoletallerkenerne kører mod en friktionsskive med filt eller lignende som kun overfører en svag kraft til tallerkenen.

Jeg kender ikke lige Beocord 1200 i detaljer. Men prøv om ikke spoletallerkenen blot er låst med en segerring, så den let kan tages af . komtoller så filt eller lignende . Det kan jo være slidt væk med årene.

Du kan også prøve at sætte den til afspilning uden bånd i , så skal afviklerspolens tallerken køre baglend, måske kun med en spole på af hensyn til vægten.

Kommentar
Fra : LarsMusik

Dato : 08-01-22 11:14

Kære transor.

Det var et fint svar som jeg kan bruge i mine egne bestræbelser. Jeg skal nemlig selv til at arbejde med spolebånd, som jeg har indspillet og samlet i en menneskealder.

Alt skal jo digitaliseres og helst inden det er for sent.
Jeg har selv en Beocord 2000 DeLuxe og de båndoptagere fra B&O ligner jo mekanisk hinanden.

Håber jeg også må konsultere dig, skulle der opstå spørgsmål.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 08-01-22 12:08

Tak for svaret transor.
Jeg har fået udskiftet driv- og tællerremme og er blevet en del klogere på, hvordan alt virker
De endelige inputs til løsning fik jeg dog via et forum på facebook, men tak igen
for dit kompetente indlæg her ??