/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
wifi
Fra : kivi
Vist : 236 gange
100 point
Dato : 06-11-21 14:20

kan man via en usb wifi adapter få 5 gh på en pc af ældre dato

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 06-11-21 14:39
Kommentar
Fra : kivi

Dato : 06-11-21 14:48

det var til pc og ikke mobil

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-11-21 14:53

blot et eksempel:

https://www.av-cables.dk/usb-wi-fi-adapter-300-mbps/n-a-3271.html

de har flere typer med 5 ghz

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 06-11-21 15:07

dem har jeg set men får man højere hastighed ud af det

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 06-11-21 15:17
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-11-21 15:25

Ja, men det kræver din router også har 5 ghz for ellers er det jo lige meget.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-11-21 14:03

Hvor gammel er den ældre PC?

De 5GHz siger kun lidt om hastigheden, det er kun et udtryk for hvilke radiokanaler der anvendes. Vigtigere er det hvad din USB-port kan klare, se her:

https://da.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 07-11-21 14:51

Nej Bille1948
Det har ikke med routerfunktionen at gøre. En router kan ikke være 5 GHz
Jeg ved godt at mange routere (vejvisere) findes sammenbygget med en Wifi accespoint (adgang), så der er mange som blander begreberne. .
Men Kivi spørger om et accespoint via en usb tilslutning direkte på computeren. Så har hastigheden ikke meget med routeren at gøre.

Til Kivi vil jeg bemærke at 5 GHz giver dårligere rækkevidde. Den vil teoretisk give større hastighed , hvis enhederne står tæt; ellers ikke. I praksis er det nærmere sådan at en smallere båndbredde ville hjælpe til at dæmpe forstyrrelser fra andre og dermed øge hastigheden. I almindelighed kan man ikke selv justere båndbredden.

Den største fordel ved 5 GHz Wifi er i etageejendomme hvor man ellers let bliver generet af mange naboer på samme kanal. Der hjalp det med 5 GHz, men efterhånden som mange får det, går fordelen væk.
Hvis der er forstyrrelser på ens kanal, skal data gensendes flere gange før de går korrekt igennem igennem. Det sker automatisk, men koster tid.
Hvis du bor i en spredt villakvarter eller på landet , er der ikke megen fordel ved at bruge 5 GHz

Husk også at der er strikse regler for hvordan måleenhedernes symboler skal skrives.
et lille g betyder gram , et stort G betyder giga , lille h betyder hekto , z alene har ingen mening. Hz er opkalt efter fysikeren Hertz og skal skrives Hz. Han var den første som fik en forbindele med radiobølger.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 08-11-21 07:39

pc er ca 6-7 år og manden der ejer den 81 så det bliver nok et langt kabel for at få lidt hastighed

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 09-11-21 08:00

Tak for svaret transor.