/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiator
Fra : henning1947
Vist : 200 gange
32 point
Dato : 21-10-21 10:48

Jeg har en konvektions radiator, som er 1000 mm lang og 210 mm høj. Den kan ikke opvarme det sted, den står, selvom den er brændvarm, både foroven og forneden på radiatoren. Jeg formoder den er underdimensioneret i forhold til lokalet. Er der nogen steder eller måder jeg kan finde ud af, hvor meget radiatoren er dimensioneret til?
På forhånd tak.
Mvh henning1947

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-21 11:39

En radiator er normalt varm i øverste halvdel. (Varmt vand stiger op)
Og radiatorer er normalt koldere nede mod bunden. (Koldere vand søger ned)
Hvis vandet ikke bliver koldere ned i bunden - er det måske fordi der ikke cirkulerer nok rumluft omkring radiatoren. ( møbler som bremser luften eller en hylde som blokerer for luften)

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 23-10-21 12:22

Lyder til omrking 300 watt ved 60 grader.
https://www.billigvvs.dk/stelrad-compact-all-in-plinth-dobbeltplade-radiator-20-x-100-cm-5-m2-2348781

Enten så må du øge temperaturen, eller sætte en "skorsten" omkring - noget som gøre at den varme luft får et højere flowhastighed. Det kan f.eks. ved at sætte en sofa op ad radiatoren - uden at de rører hinanden.

Alternativt så køb en ny radiator - det koster ikke det helt store.

Bruger du gas eller fjernvarme (Det er vel ikke varmepumpe formodes for fremløbstemperaturen er lav ?)

Kommentar
Fra : henning1947

Dato : 25-10-21 13:03

Som jeg skrev i mit spørgsmål var det blot, om der var nogle måder, hvor jeg kunne se hvor meget radiatoren var dimensioneret til, altså hvor meget den var beregnet til at kunne varme op.
Det er denne radiator det drejer sig om:
https://www.dropbox.com/s/n7x3fc5vothhyi9/Radiator%20stue.pdf?dl=0
Som man kan se, er der masser af luft omkring den.
Problemet er, som jeg skrev, at den ikke kan opvarme det rum den står i, selvom den er brændvarm både foroven og forneden, og når den er det, er det er jo alt for dyrt.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-10-21 13:35

Går ud fra, det er termoruder vi ser. Hvis ikke, er der jo et stort kuldeindfald.

Selv med termoruder er der et vist kuldeindfald.

ER det den eneste varmekilde i rummet, og hvor stort er rummet?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-21 15:23

Jeg har faktisk en mage til i min 30 kvm stue - bare 2 meter lang altså en dobbeltkonvektor.
Den bruges dog ikke så meget, da vi også har gang i en brændeovn.
Men den kan varme rummet op med en fremløbstemperatur på 35 -40 grader.
https://ibb.co/BNYDKVy

Ps. Den vender vel rigtigt ind for oven og ud for neden.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 25-10-21 18:17

Kender ikke din isoleringsstand og vinduesarealer eller din stues areal - så det er lidt noget gærværk. Jeg kender heller ikke din varme kilde - som har betydning for din maksimale fremløbstemperatur.

Vores hus på 200 m2 fra 2005 har et energiforbrug på ca. 5 kW (Klasse b). Det har store vinduer og vi har en stue på ca. 30 m2 - så jeg vil anslå et energiforbrug på 1 kW for stuen på en kold vinterdag (-12 grader).

Hvis det også kendetegner dit hus - så vil jeg mene at din radiator er for lille, i og med at den nok kun giver 300 watt fra sig.

Kan du beskrive din stue m.v. lidt bedre ?