/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Flet partitioner
Fra : Jazz82
Vist : 264 gange
105 point
Dato : 18-10-21 17:21

Jeg forsøger at flette to partitioner sammen, men det kan ikke rigtig lykkes.

Jeg har delt harddisken op i 2 partitioner (to styresystemer at boot fra).
Det ene partition er i APFS format og det andet er MAC OS.
Jeg har yderligere ca. 50 GB (tilgængelig harddsik) i APFS format som en tredje partition. Det er denne tredje partition, som jeg gerne vil have flettet sammen med den anden APFS partition.
Jeg har forsøgt via Diskværktøj, men jeg kan ikke få lov til at trække de 50 GB ind i den anden AFPS partition.

Nogle ide / guide til hvad jeg kan gøre ?!

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-10-21 06:25
Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 105 point
Dato : 19-10-21 15:19

Hvis de ligger ved siden af hinanden ville jeg
formindske den ene partition
forøge den anden partition
flytte data/filer over på den store partition
slette den nu tomme partition
udvide den nu store partition der har fået data / filer

Ps. Jeg er mislykkedes med at merge nogle partitioner et par gange

Kommentar
Fra : Jazz82

Dato : 19-10-21 15:23

Det er også fremgangsmåden jeg har prøvet, men problemet er, at hver gang jeg sletter den tomme og lille partition, så flettes den sammen med partitionen med MAC OS formatet.
Den tomme partition skal flettes med APFS partitionen. Den tomme partition er allerede formateret til APFS, men alligevel bliver den lagt sammen med MAC OS delen.

Godkendelse af svar
Fra : Jazz82

Dato : 19-10-21 15:34

Det lykkes ved at slette den primære partition og ikke den tomme partition. Så blev de flettet sammen uden problemer.
Det krævede så en geninstallering af styreprogram osv.
Forstår stadig ikke hvorfor det ikke kunne lykkes den anden vej, men tak for hjælpen !

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-21 16:22

Tja så er det jo næsten lykkedes.
Windows 10 kan også opføre sig mærkeligt.