/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Lenovo boot problem
Fra : stone47
Vist : 287 gange
300 point
Dato : 09-10-21 09:06

Man må finde sine venner når det kniber. Hej Hej
Jeg har en næsten ny lenovo labtop. ssd disk 512GB windows10
Ville gerne have et D: drev på den . tog et Erasus partions værktøj og frigav 100GB af windows partionen. Nu booter den ikke mere giver blå skærm med en fejlmeddelse der ender på 00025. er der nogen der har en Ide inden jeg ødelægger den helt.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 09-10-21 09:25

Det er lidt svært, nu du ikke kan boote.
Prøv på en anden maskine at gå ind på : https://www.microsoft.com/da-dk/download
Og hent windows 10 insallatopnsværktøjet, og hent den version, der kan lægges på et usb-stik.
Dette stik sætter du så i den "syge" maskine og går ind i BIOS'en og beder maskinen om at boote på usb-stikket.
Nu skal du så vælge, at systemet skal REPARERES.
(I øvrigt ligger der et partitionsprogram i Windows : Partition Manager. Den er at foretrække, for den holder øje med, at man ikke ødelægger windows, mens man roder. Erasus kan dog ting, som Windows Manager ikke kan.)
Held og lykke.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 09-10-21 09:34

Forresten :
Hvis repair-værktøjet ikke kan finde noget Windows at reparere, tror jeg, at enste mulighed er at tage harddisken ud af PCen, sætte den i en adapter og slutte den til en anden PC og den vej forsøge at redde, hvad reddes kan af dokumenter. (Det er selvfølgelig ikke nødvendigt, hvis du har backup ??)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-21 13:52

Hvis du laver en stick eller CD/DVD med værktøjet easus
https://www.easeus.com/datarecoverywizardpro/

eller
mini tool partitions wizard
32bit / 64bit

Din computer kan måske boote på cd DVD stick når du trykker F1 eller F2 eller F12 lige når den startes.

Endelig er der jo også mulihed for at rulle en win 10 ind via DVD / stick

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 09-10-21 14:26

Og med Windows 10 dtik/DVD er der som sagt også en repair. Muligheden for, at det kun er bootsektot, der er ødelagt, er der jo.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-21 14:53

Jeg går ud fra at du har forminsket i slutningen af partitionen.
Hvis du samtidig har lagt en partition ind på den tomme plads uden først at genstarte - kan windows godt være lidt sart, med hvad der ligger hvor.
Hvis du har en linux DVD og starter den op som TEST og ikke install, kan du måske få lov til at kigge på partitionerne og se hvilke der er sat som aktive osv.

En windows 10 som hentes her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
rul ned og vælg værktøjet incl win 10 som kan lægges på en DVD / stick
du kan beholde dine filer eller en hel frisk.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 09-10-21 20:49

Foreløbig arbejder vi lidt på disken i PCen. Men har fået lavet en clon ud på en Usb disk. Min fætter er en hund til fedora, så en fedora USB live kunne lave det. Det ser ud til at der 4 partioner. En boot og en recovery, en windows 10, og nu en blank uformateret partion på 100GB. Det er bare ikke adgang til win 10. den med rep værktøjet skal vi kikke på. Hilsen Steen og fætter

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 10-10-21 08:17

Har nu kavet en USB efter Thomass opskrift. så det ser vi på godmorgen forøvrigt.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-10-21 19:37

Citat
Ville gerne have et D: drev på den . tog et Erasus partions værktøj og frigav 100GB af windows partionen.

Nu kender jeg ikke Erasus, men jeg forstår ikke helt, hvad du mener med 'Frigav'. Normalt vælger man at oprette en partiton, og programmet viser så den brugte plads, plus den ledige plads. Derefter vælger man så, hvor meget af den frie plads man ønsker den nye partition skal være på. Så finder softwaren selv ud af at samle Windows (System) på en partition, og oprette en ny på den størrelse man har valgt. De fleste programmer har også en advarsel, hvis man laver Windows partitionen for lille. Sådan virker de 4-5 forskellige partitionerings programmer jeg kender i hvert fald.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-10-21 19:40
Kommentar
Fra : stone47

Dato : 11-10-21 20:32

OK skylder lige en status. Til Brasovitski: jeg har en ikke ret gammel lenovo IdePad 330 med en 512 ssd disk. skubbede så bagenden af windows partionen op så der blev 100GB fri. så ville jeg have et Ddrev der. det kan man normalt godt Men windows kørte jo imens. her gik det galt.
Har så laver en Fedora USB. til at boote på. Så kan disk håndteringen i linux se partionerne inde i 512 GB disken. den ville ikke boote fra USB. Den noget UEFI, det ved jeg ikke rigtig hvad betyder. det stillede vi om til LAGENCY hvad det så er. nu fik vi bootet FEDORA. der er 2 små partioner foran windows partionen, det er det der er gået galt. lavede så en windows 10 install USB som foreslået. Den kan bare ikke reparere den interne disk. Måtte slette alt på interne disk. så var det muligt at installere en ny windows. men ville jo gerne have fat i lidt af indholdet, har stadig en copy af disken på en anden disk. holder lige tråden åben i hører Hilsen Steen.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 12-10-21 09:54

Du kan med dette program flytte rundt på nyere udgaver af windows.
Mini tool partition wizard
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Den kan køre indefra windows og kan lægges på en dvd / stick som kan boote op.

Det der skal gøres er nok, at lægge de to første partitioner på plads igen
https://ibb.co/TgQpyXh
Slettes efter 6 timer

som du ser ligger min lagerpartition efter windows

Du kan evt lægge din Fedora ind i windows som en virtuel maskine
eller det nyeste som jeg dog ikke har prøvet
https://www.altomdata.dk/guide-koer-ubuntu-linux-i-windows/

Når jeg flytter rundt på windows partitioner - laver jeg få ændringer af gangen og laver genstart for hver ændring.......................så den sarte windows kan følge med.

Legasy er som jeg husker det " den gamle måde at boote på" den nye hedder efi eller uefi

Godkendelse af svar
Fra : stone47

Dato : 16-10-21 22:14

Tak for alle gode svar.
Maskinen er god som ny . men mistede lidt data.
Hentede en ny windows ved lenovo og kører nu på denne.
hilsen Steen

Tak for svaret Eyvind.