/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvad indebærer byggaranti?
Fra : faurbo21
Vist : 110 gange
20 point
Dato : 06-10-21 14:50

Hej alle,

Hvad indebærer det, når en håndværkervirksomhed er en del af byggaranti?

Jeg har et større byggeprojekt, som jeg skal igang med, og jeg er i tvivl om hvem jeg skal vælge. Jeg kan se at flere er medlemmer af byggaranti - se f.eks. https://faurbohus.dk/

Er det vigtigt at man vælger et firma, som er en del af dette?

Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 06-10-21 18:53

JA...

Selv tak

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-10-21 19:49

Ja du bør/er bedere stillet (men husk at læs det med småt)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-10-21 20:53

Byggaranti kan sammenlignes med et forsikringselsskab. Der kan træde til hvis et byggefirma har fusket, på een eller anden måde. Men som andre kan det koste blod, sved og tårer, at få penge ud af dem. Igen, nøjagtig som alle andre forsikringsselskaber.

Men bygge firmaer bruger det som en god reklame....nogle firmaer har det endda brugt det lidt for godt, når det har vist sig de er blevet smidt ud af selskabet, på grund af for mange erstatninger.

M.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 06-10-21 21:35

Generelt kan man sige at en Byggaranti dækker tab som følge af håndværksmæssige mangler ved arbejder, der er udført på forbrugerens private bolig.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 06-10-21 21:40

Husk at tjekke om det også gælder hvis firmaet erklærer sig konkurs - samt at det ikke er noget de "bare har skrevet" i annoncen -
"Byg Garanti dækker kundens tab som følge af fejl og mangler ved et håndværksarbejde, hvis et medlem af DI Byggeri har tabt en sag ved Byggeriets Ankenævn, men ikke kan efterleve afgørelsen – fx på grund af konkurs, død, ophør eller lignende. Byg Garanti dækker op til 150.000,- kr."
MV2

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 06-10-21 22:27

Dertil skal det siges at der findes mange forskellige garantiordninger inden for de forskellige byggesektor. Det gælder alt fra tømerer, murer, maler, vvs og elektriker m.m.

I dit tilfælde, hvor du skal i gang med et større byggeprojekt, er der ingen tvil om at der indgår flere håndværkmæssige aktør med i sådanne projekt. Spørgsmålet er så bare om de også har en garantiordninger. Det kan godt ske at Faurbohus har en Byggaranti i forhold til deres arbejde, som nok omfatter Tømrerarbejde... men hvad med murer, maler, vvs og elektriker m.m.

Så, når Faurbohus skriver at de har en Byggaranti, skal du sikker dig at den også gælde for alle håndværkmæssige aktør der omfatter byggeprojekt. (alle underleverandør)