/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Nyt domæne ind i et eksisterende domæne
Fra : Eyvind
Vist : 324 gange
100 point
Dato : 21-09-21 10:03

Oplysning:
Jeg har et domæne kørende.
Jeg har et andet domæne som jeg vil have ind under det første med egen index adgang.

eks.
slik dk med eget index htm
biler dk med eget index uden først at starte op med slik dk indexet

Hvad er metoden der skal bruges..................jeg er lidt rusten i arbejde med hjemmesider.

Hilsen Eyvind.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-09-21 12:22

Hvilket hjemmeside-hotel/udbyder bruger du?

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 100 point
Dato : 21-09-21 12:35

Hej Eyvind..
Jeg vil mene at det løser sig selv,
men kender ikke de forskellige webhotellers regler og tilladelser..
Bruger selv https://gigahost.dk ,
og kan have så mange domæner som jeg lyster..
der er godt med indstillings mulighedder med adgang til php.ini

webhotel er her lig diskplads , ca 40GB og stigende
domænenavne tilmelder du , koster vist 50-100kr stk.,
og derefter gratis ,og du admistrere dem selv hos hostmaster

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-09-21 12:37

Jeg går ud fra at det du skal bruge er en metode til at kunne have flere uafhængige websidet på den samme webserver.

Jeg lavede noget lignene for mange år siden med php for et firma og som blev brugt fra midten af nullerne og til da coronakrisen startede.

Jeg lavede dengang et index.php som bl.a. indeholdt dette:

$httphost=$HTTP_HOST;

$l=$httphost;
$n= strlen($l);
$pos = strpos($l, ".");
if ($pos === false)
{ // note: three equal signs
// not found...

-

} else {

$subdomain=substr($l,0,$pos);

Her søger jeg efter hvilket subdomæne der er blevet brugt, men der skal ikke ændres meget for at den vil kunne bruges til dit formål.

Variablen $HTTP_HOST indeholder hele den sting som den besøgende har kaldt websiden med, med eller uden www. Det er webserveren selv som har gemt denne string i $HTTP_HOST.

Det jeg brugte den til var sende den besøgende videre til forskellige dokumenter/scripts i andre mapper på serveren. Dels havde firmaet en voiceresponse som kaldte en særlig voicexml-script med en særlig subdomæne, og dels kunne medarbejderne logge på intranettet ved at bruge deres brugernavn som subdomæne i stedet for at skulle klikke sig frem til login-siden.

Jeg har forresten set at man på andre webservere skal bruge udtrykket $_SERVER['HTTP_HOST'] for at kunne opnå det samme.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-09-21 13:49

Jeg bruger simply.com - tidligere unoeuro - tidligere web10

Og så bruger jeg stadig mit gamle Dreamweaver 2004

Det er ikke for at skjule mit baggrunds domæne men bare en mere direkte adgang til en
lille oplysnings oversigt som lægges i hoveddomænet.

Ps. Jeg har lige opdaget at mit ekstra domæne udløber i næste måned og derfor dropper jeg det.

Men jeg kunne stadig godt tænke mig, at kunne gå mere direkte ind på en sekundær indexside uden først at gå til domænet og linke derfra.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 21-09-21 16:37

Tak for svaret natmaden. Og så var der lige et lidt billigere hotel - dog har jeg for længe siden betalt frem til 2023 på mit hoved domæne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-21 15:05

Jeg fandt en løsning:

Domænenavn dk > går til index.htm (som er hovedindgangen til hjemmesiden)

Domænenavn dk/mappe > går til mappe og dennes index.htm (som er en ande hjemmeside med egen indgang)

Man skal dog vide at der skal føjes mappe til hoved adressen.

Måske er det nemmeste løsning.

Ps. Det er ikke meningen at "mappe"-siden skal skjules men bare ikke forvirre.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-09-21 21:42

Hej Eyvind og tak
hmm, du forvirre mig
Men jeg er også lidt langsom (efter strålebehandling i hovedet) ..
vender tilbage snart ..
mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-09-21 11:17

Natmaden - det er da klart, at jeg forvirrer dig ....................... jeg er selv lidt forvirret, og ikke bare en gang imellem.