/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
EL cykel
Fra : EiHaBr
Vist : 203 gange
200 point
Dato : 09-09-21 09:15

Jeg mangler et katagori om cykler
Er der nogen der har erfaring med El cykler, hvilke er de bedste og mest solide, man skal jo ikke spørge cykelhandlere, de anbefaler jo altid den fabrikat de sælger. Det er bedst med nogen der har privat erfaringer.

Mvh Eigil

Kommentar
Fra : persens

Dato : 09-09-21 12:54

Jeg har ikke selv en el-cykel, men jeg vil til enhver tid anbefale en cykel med centertræk.
Jeg har prøvet at køre på datterens model med forhjulsmotor, og det var lidt utrygt.
Cyklen er tung foran, og samtidig har næsten alle en gevaldig jernkurv forrest,
og hvis man så kører med lidt tunge varer, så er den ikke ordentlig manøvrebar.
Jeg ved godt, at center-modellen er dyrere end der forhjulstrukne!

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-09-21 22:41

Jeg ved godt de ting du skriver, jeg har selv en El cykel. Det jeg ville var, at få nogle gode ideer fra dem der har dårlige eller gode erfaringer.

Mvh Eigil.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-09-21 20:26

Jeg har selv bygget nogle EL-cykeler over de sidste 5 år og køre selv ca. 35 km/dag.

De første sprøgsmål du skal spørge dig selv er om hvor langt du har, og hvor hurtig du vil køre.

Derefter har jeg er par råd:
- Batteriet er normalt det første der dør - så køb Lithium jern fosphat batterier - LIFEPO4 hvis mulig
- Køb forhjulstræk - det er relativt billigere og mere robust
- Køb 2 ladere (En ekstra til arbejde)
- Køb et batteri som har en rækkevide som er mindst 2 x det du behøver.
- Køb en cykel som kan gøres hurtigere end de 25 km/t - men ikke en pedelec (Høj pris).
- Lad være med at køre dyrt - det er ikke bedre !

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-09-21 20:26

be dyrt - det erikke bedre

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 15-09-21 20:22

Min mor har en elcykel. Hendes begrundelse til hvorfor hun købt den hos cykelhandler fremfor t-Hansen, Bilka mm er at cykelsmeden ikke kan skaffe stumper til disse cykler, hvis uheldet skulle være ude at man fik behov for at skifte noget samt at han ikke vil lave disse cykler. Hun har nu haft cyklen fra cykelhandleren i 5-6 år, og er stadig rigtig glad for den.