/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvad må man tjene som pensionist
Fra : FrejaFlop
Vist : 566 gange
50 point
Dato : 13-08-21 12:08

Er det korrekt at man som folkepensionist må tjene et mindre beløb årligt skattefrit? i så fald hvad er beløbet så? og hvis man er Seniorpensionist - må man så også tjene et årligt beløb skattefrit?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 13-08-21 12:28

Det finder du en fin forklaring på her: https://skat.dk/

Accepteret svar
Fra : netop

Modtaget 60 point
Dato : 13-08-21 12:53

Nærmere betegnet: https://skat.dk/skat.aspx?oId=2234807

Citat
Du kan arbejde skattefrit op til 11.700 kr. i 2021 (11.500 kr. i 2020), hvis du udfører småopgaver i private hjem. Småopgaver vil sige arbejde, som det er normalt selv at lave.

Det kan fx være at:

købe ind, lave mad, stryge, vaske tøj og gøre rent.
hente og bringe børn fra skole eller give lektiehjælp.
lave havearbejde eller vedligeholdelse og småreparationer på boligen.
servere og hjælpe til ved private arrangementer som fx konfirmation og bryllup.
Det har ikke betydning, om du kender dem, du arbejder for, men det er kun skattefrit, hvis arbejdet er for private.

Det skattefrie beløb er på årsbasis. Det vil sige, at hvis du opnår pensionsalder i juli, har du stadig mulighed for at arbejde skattefrit op til 11.700 kr. i 2021 (11.500 kr. i 2020).

Overstiger du det skattefrie beløb, eller udfører du større opgaver, skal du betale skat af indtægten.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 13-08-21 23:03

Om der er forskel på senior eller Junior?

Mener det kan have noget at gøre med en LOV/regel man selv skulle melde sig fra/til for mange mange år siden, som muligvis har indflydelse på NUTIDEN.
Selv har ikke rettet det, dengang.
men tror jeg har mere at tjene før SKAT melder STOP, end dem der meldte sig FRIVILLIGT
Kan ikke huske årstallet men sikkert 10-15 år siden, og ikke nogen der tænkte på ville have indflydelse netop i dag.
Men det burde stå i din Pensions meddelelser, ellers kan du se dem Borger dk

Har ikke link til den ? LOV, men den findes på nettet, og du brude have fået brev om DET = laang tid før E-BOKS.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-08-21 09:54

Hvis skat ikke får det at vide er det skattefrit. Det gælder ikke kun pensionister.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 15-08-21 01:30

Jeg er folkepensionist og har lidt arbejde ved siden af. Jeg har fået at vide hos skat at jeg må tjene 375.000 kr årligt inden de begynder at trække af min folkepension.

Godkendelse af svar
Fra : FrejaFlop

Dato : 15-08-21 08:58

Tak for svaret netop.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 15-08-21 15:12

Så møj velbekomme...