/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Pil selv rejer - holdbarhed efter pil
Fra : ingelein
Vist : 675 gange
100 point
Dato : 01-08-21 09:03

Hej
Vi skal have frokostgæster på terassen og jeg har masser af pil selv rejer i fryseren. I denne varme tid vil jeg gerne selv pille rejerne, fordi jeg ikke vil sidde med pilleriet udenfor. Det bliver et mas at holde fluer væk. Kan jeg pille rejerne aftenen før frokosten? Holdbarheden er vist ret kort.
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-08-21 14:39

Holdbarheden er kort. Men der er flere måder at forlænge den på.

1- genfrys dem. Dyp dem i koldt vand efter indfrysningen og frys videre. Et tyndt islag om rejerne
modvirker både udtørring og iltning. Det giver en friskere smag efter optøningen.
2-gem dem maks 1 dag i lidt vand med citronsaft. Syren i citronsaften hæmmer både bakterievækst og oxidering. Det skal være i køleskab skruer ned til maksimalt 2° C.

3- gem i saltet vand med konservringmiddel , også i køleskab. Det er nok den kedeligste måde.

Det gælder om maksimal hygiejne ved pilningen. Rene hænder osv.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-08-21 19:41

Hej Transor
Tak for svaret. Metode 1 synes jeg bedst om, men kan ikke finde ud af meningen med dyp i koldt vand efter indfrysningen og frys videre.
Mener du ikke efter afskalningen? De andre metoder bryder jeg mig ikke om….. så hellere stå en time tidligere op ??
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-08-21 22:02

Når de er frosset - ikke for længe - ryster du posen igen og kommer vand mere vand i, så de har afstand fra hinanden.

Sådan forstår jeg det skrevne.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 02-08-21 09:14

Når de er helt frosne dypper man i meget koldt vand( fryser 30 minutter) Formålet er at give dem et tyndt islag om hver af de pillede rejer. Det beskytter mod udtørring og at ilt trænger ind i så høj grad. Det er ilt som forårsager harskning. Det sker langsommere på frost, men sker alligevel også ved de -18° . Hvis de kun skal gemmes 1 dag kan du undlade vandet, men frys dem med en lille smule fortyndet citronsaft.

Professionelle bruger islaget både til rejer og fisk. Det er grunden til at der løber vand fra når man optøer færdigkøbte pillede rejer.

citronsaft er rigt på Cvitamin og andet som er mere villigt til at binde ilt, en rejerne er. På den måde undgår man at rejerne optager ilt.
Den slags stoffer kaldes antioxidanter. antioxidanter er gode til at binde ilt (oxigen).

Det er iltningen som gør at rejer ,fisk og visse andre ting får en kedelig smag af at ligge længe i fryseren.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 02-08-21 18:39

Tak for svaret transor.