/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Udregning af koordinater
Fra : jepser30
Vist : 366 gange
45 point
Dato : 29-07-21 09:21

Hejsa, hvem kan hjælpe?
Jeg kender koordinaterne på 2 punkter og skal finde koordinaterne til punkt 3. Det eneste jeg kender er retningen og afstanden fra de to faste punkter.
Er der nogen der kan forklare mig hvordan man gør. Jeg ved at man kan lave 2 cirkler og der hvor de mødes er punktet, men det får man ikke koordinatet af... Og det er det jeg skal bruge.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 29-07-21 10:00

kan du ikke lave det med Google Maps, H klik på kortet og koordinatet fremkommer

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-07-21 14:04

du skal ikke regne med abbaba. Han har ikke forstået hvad det drejer sig om.

De søgte koordinater kan du kalde x,y
Opstil ligningen for afstand fra x,y til det ene kendte punkt
Tilsvarende for afstanden fra det andet kendte punkt
Nu har du to ligninger med to ubekendte, som skulle være til at løse

kvadratet på afstanden fra a,b til x,y er (a-x)^2 + (b-y)^2

^2 betyder her 2. potens

De to 2. grads ligninger giver mindst 2 løsniger. Vælg den der er i den rigtige retning.

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 29-07-21 14:08

Det er kort koordinater jeg har brug for...
Jeg kender A og B koordinater, og jeg kender afstanden fra A til C og B til C. Derfor må man kunne tegne en cirkel fra A i den radius afstanden er og fra B i den radius afstanden er og der hvor cirklen krydser hinanden i punktet. Men i Maps kan jeg kun tegne 1 cirkel og ikke to.

Accepteret svar
Fra : abbaba

Modtaget 22 point
Dato : 29-07-21 17:48

ved ikke hvor nøjagtigt det skal være, men en løsning kunne være at tage et snapshot/printscreen af kortet og lave dine udregning og så overføre det Maps for at få koordinatet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-07-21 10:32

Hvis området ikke er så stort og ikke så bakket kan du regne jorden for flad. du kan så bruge min metode . i et meget bakket eller brergrigt landskab er det for viderekommende at beregne.

Hvis det er store afstande på havet skal du bruge Sfærisk geometri. Det må du løse om i en mattematikbog. Mindst gynasienivau.

Godkendelse af svar
Fra : jepser30

Dato : 04-08-21 11:17

Tak for svaret abbaba.