/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Ny affaldsordning er ikke bæredygtig!
Fra : ingelein
Vist : 191 gange
300 point
Dato : 26-07-21 09:44

I Fredericia Kommune har den nye affaldsordning nu kørt en måneds tid, og med problemer i indkøringsfasen, hvor der gik 3 uger mellem afhentning af rest- og madaffald og 5-6 uger af det “andet”.
Men: hvor bæredygtigt er det for klimaet, når der i EU skal leveres mange millioner store skraldespande? Skrottes lige så mange og vi privat må anskaffe diverse plastikspande til køkkenbrug.
Personlig har vi meget lidt affald. Vi spiser den mad vi køber i stedet for at smide den ud!
Mit forbrug af plastikposer er tredoblet. For at kunne slå knude på posen, kan der kun være ganske lidt i hver pose. For at resterne af en røget makrel ikke skal stinke, pakker jeg skind og ben ind i en plastpose og yderligere i en plastpose, fordi skroget stikker igennem. Så kommer den i posen til madaffaldet.
Tør slet ikke tænke på mit forbrug af plastposer, hvis vi ikke komposterede alt grønt affald.
I kommunen har vi i mange år haft en “genbrugs storskrald ordning”. Vi får to gange om året udleveret en stor rulle meget store stærke affaldsposer til sortering af alle de fraktioner, der nu kræves. (glas,metal,pap, hård plast, tekstil og mælkekartoner.) Sækkene sættes til vejskel og afhentes 1 gang om måneden.
Her har Fredericia været forud for sin tid og ordningen fortsætter, så vi slipper for at have 5 store skraldespande stående udenfor. Det har man i andre kommuner.
Det kan undre mig, at håndtering af madaffald skulle være bæredygtig, når der maskinelt skal sorteres plastikposer fra, for at pulpmassen kan blive til biogas.
Efter min mening er det hos producenterne af alle de varer vi køber, man skulle eliminere ressourcespildet i stedet for at vi som forbrugere skal sætte penge i plastindustrien. Det er ikke ok!

Jeg er så gammel og opvokset i Flensborg at jeg kan huske at vi hentede mælk i en lille spand hos mælkemanden. Ikke at jeg ønsker den tid tilbage, men………STOP THE WORLD- I WANT TO GET OF!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-07-21 17:16

Nogle gange er der dejlig meget værdi i blot, at kunne sige "pyt"...

Jeg kan ikke forandre verden, og gider ikke bruge energi til, at blive en sur gamme mand...

Pyt...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-07-21 17:44

Gad vide, hvordan verden ville se ud, hvis alle benyttede PYT KNAPPEN. Mon ikke selv du har gavn af at der er nogen der gider holde fingeren fra PYT knappen. JEG BLIVER DA IKKE SUR OVER AT BEKYMRE MIG.
INGELEIN

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-07-21 18:53

Men der kan da spildes meget tid på at bekymre sig om ting vi ikke kan forandre...

Og helt ærligt er der vel større problemer i verden en affaldsortering i postnummer 7000, med mindre end syn kun rækker til kantsten...

Ps. maden på Café Mums er faktisk helt ok... Hvis jeg skal komme med lidt positivt...

God sommer.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-07-21 19:13

Hvem siger at vi ikke kan forandre det tåbelige affaldssystem? Det er da ved dem, der belemrer os med affald, vi ikke har brug for, der skal stå for skud først og fremmest.
En overgang var det IN at efterlade al unødvendig emballage i butikkerne. Hvad blev der af det initiativ?
Ingelein

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-07-21 19:16

Det kan man da stadig... Hvis du ikke gider tage emballage med hjem, pakker du da blot ud i butik...

Jeg har også oplevet en mand der kørte fra sin kone da de var ude og handle, så noget virker stadig

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-07-21 22:38

Jeg var ved at rydde underskabet for at få plads til et affaldssystem som dette, der gøres fast i bunden af skabet

https://shopping.coop.dk/vare/hailo-affaldsspand-multi-box-hvid-graa-2-x-14-liter-praktisk-affaldssortering-til-montering-i-koekkenskabet/4007126365903

Samtidig fik jeg renoveret med en gang maling og det gav god tid ti flere tanker. Hvor meget vand skal jeg bruge for at skylle madrester af ting, der før gik til forbrænding? Hvor meget belaster det spildvandsrensningen
.?. Summa summarum er det vist mest plastikfabrikanterne der har gavn af det tiltag, der skulle gavne omverdenen.

Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-07-21 10:37

Det med affaldssortering i køkkenet er helt ulideligt og pladsskrævende. Jeg har fundet det nemmest at smide det hele i en fælles pose. Den sorterer jeg så senere ude ved affaldsbøtterne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-07-21 10:39

Kære Ingelein .
Du må da ikke bruge plastposer i madaffaldet. de specielle poser til formålet er ikke af plast -isædvanlig betydning.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-07-21 13:00

Ha, ha, det er jo netop een af de spøjse ting ved den nye affaldssortering. I Fredericia kommune må man IKKE bruge bioposer! Vi skal bruge almindelige plastposer til madaffald. Hver kommune håndterer det vist forskelligt. Vires madaffald bliver fra kommunen bliver kørt 50 km væk til Holsted, hvor det forarbejdes til pulp, der igen laves biogas af……. Jo jo, der bliver rigtigt taget gas på os!
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-07-21 13:06

Www.affaldgenbrug-Fredericia.dk

Citat
HVILKE POSER SKAL JEG BRUGE TIL MAD- OG RESTAFFALD?
Mad- og restaffald skal i plastposer med knude på, og du skal selv sørge for at anskaffe plastposerne. Der er ikke særlige krav om farver eller lignende, men du må IKKE bruge bioplastposer til madaffaldet, da de ikke kan håndteres i anlægget, hvor madaffaldet behandles. Bioplast-poser trevler og sætter sig let fast i anlægget, ligesom trevlerne blander sig med madaffaldet. Plastikposer er derimod lette at frasortere og sendes efterfølgende til genanvendelse.

Husk også at al mad-affald skal være uden emballage.

De tidligere papirposer til grønt affald er udgået pr. 1. juli 2021.