/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Erfaring med træflisi haven?
Fra : BVKanDu
Vist : 374 gange
20 point
Dato : 09-06-21 15:02

Hej

Jeg overvejer at anlægge træflis i bedene i min have (overvejer at købe dette https://bigbaggen.com/product/traeflis-natur/)

Har nogen erfaring med, hvor holdbart træflis er? Bliver det ved med at se flot ud, når der f.eks. kommer vand på osv.? Jeg kunne nemlig godt frygte, at det ændrer meget udseende.

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 20 point
Dato : 09-06-21 17:20

Vi har kompostmaskine som laver vores eget træflis. Hvert år laver vi 2-4 trillebøre som køres ud i haven under rodedendron og andre bede.

Erfaringen er at der skal hældes ca. 5-10 cm nyt materiale på hvert åt da der langsomt rådner.

Og ja, til at state med så ser det lyst ud - senere når det bliver vådt så ser det mere mørkt ud - efter nogle år kommer der ukrudt op igennem.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 10-06-21 00:35

Hjemmelavet kompost er rigtig god næring til jorden og kan i et begrænset omgang anvendes som træflis - uden at være det!
Træflis er regulært træ, som er hugget i småstykker i en større udgave af en kompost kværn.
Hvis flisen er ny-hugget, så er den som regel lys eller rødlig afhængig af træsorten der er fliset.
Den bliver langsomt mørkere og mørkere og omsættes langsomt over en årrække.
For at være effektivt dækkende overfor ukrudt kræves et lag på min. 5 men gerne 10 cm. tykkelse.
Det vil langsomt synke sammen i takt med det omsættes, og derfor skal der efterfyldes ca. hvert 2. - 3. år efter behov.
Det er super flot lige når det er lagt, synes jeg , mennskerettigheder er jo en smagssag
Der kan til tider opleves det problem, at ved et tilpas tykt lag ( som holder ukrudtet nede) kan det forhindre visse af (forårets) løgplanter i at komme op igennem laget.
Men det er så prisen for at holde ukrudtet stangen.
Alt i alt er jeg positiv over for anvendelsen af træflis pga de fordele, det giver , men det er det bedste køb at få frisk fliset flis - det holder længere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-06-21 00:45

Jeg er sikker på at flisens holdbarhed afhænger megetaf træsorten og hvilken del af træet,den stammer fra. kernetræ fra eg , rådner kun meget langsomt.

Kommentar
Fra : BVKanDu

Dato : 22-06-21 13:29

Mange tak for jeres svar. Jeg tænker, det generelt lyder som en god løsning med træflis :)

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 04-07-21 09:22

Et godt lag kompost af eget kompostering er god næring og er meget nemt at trække kultivatoren igennem.