/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne ukrudt med damp.
Fra : Eyvind
Vist : 378 gange
100 point
Dato : 05-06-21 19:33

Jeg har haft en ukrudtsdamper som ikke var særlig effektiv, så nu spekulerer jeg i at købe en lille fyr som kan lave damp og puste det direkte på ukrudtet.

Spørgsmål;
Er der nogen med erfaring omkring sådan en "dampfyr" til rimelige penge ?

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 05-06-21 20:26

brug eddikesyre, det duer

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-06-21 20:41

Det tror jeg "også" den øvrige natur vil "elske"

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 06-06-21 10:56

har læst at de kan slå sikringer, så åbenbart kan de være farlige at rende rundt med = de billige.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-21 14:06

kenwood > har det samme effekt, som den saltsyre jeg hidtil har brugt. --

Bille1948 > her i Smørum blæser vi på naturen - og brænder kun dæk af udenfor kaffetid.

abbaba > jov men sikringen skal bare være stor nok

Bort set fra det - så leder jeg efter et apparat som kan generere lidt damp til ukrudtet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-06-21 11:19

Det er jo sådan at der går en del energi til at omdanne vand til damp. ca. 5 gange så meget som for at varme vandet op til kogepunkter.
Derfor er strømforbruget stort for en elektrisk dampgenerator. Hvis du kun har en almindelig lysgruppe med 10A sikringer at slutte den til , må den ikke være på over 2300 watt , og ander forbrugere på samme gruppe skal være slukket.
Det gælder hvis du vil bruge den i længere tid af gangen. Sikringer tåler kortvarigt højere strøm.

Det er fint at bruge damp til at bekæmpe urteagtige planter. Det gælder bare om lige at blancere bladene så den planten "forbløder" gennem dem. Dem der med en ukrudt-brænder fuldstændigt brænder bladene af, har misforstået brugen. Så gendannes de meget hurtigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-21 19:31
Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-06-21 20:23

Hvis du kun har en almindelig lysgruppe med 10A sikringer at slutte den til , må den ikke være på over 2300 watt

Det jeg læste var altså dampen der gik ind i ledningerne på apperatet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-06-21 19:19

Som det ses i mit link er "dyret" kun på 1500 w og den varmer ret hurtigt op og kan dampe.
Den hvæser lidt når der lukkes damp ud. (Så nu har konen en værdig modstander )

Om det virker ved jeg først om et par dage.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-21 20:48

Den lille "dampmaskine" er nu afprøvet............................Der er stadig ukrudt.

Kommentar
Fra : ottoludvig

Dato : 01-07-21 16:33

En ukrudtsbrænder er måske også en mulighed. Nem at bruge på fliseområder m. v., blot vigtigt i tørt vejr at have en kande vand stående i nærheden, så ilden ikke får fat i tørt græs. Men damp er måske mere miljøvenligt end den gasdrevne brænder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-07-21 18:45

Det bliver ukrudts brænder og lidt blid kemi med forsigtighed ??