Efterhånden er e-handel blevet langt mere udbredt, men ofte ser vi stadig rapporter og uddannelser der benytter de gamle teorier uden at tage forbehold for internettets udbredelse og forbrugermønstrenes ændring. Specielt efter covid-19 pandemien, har vi set en stor ændring i hvordan brugerne shopper nu, men undervisningen af materialet er stadig uændret.
Når der bliver talt om et parametermix er det stadig oftest de 4 P'er der er mest omtalt, hvor jeg tænker at de 4 C'er muligvis er mere rettidig.
Kigger vi også tilbage på den finansielle verden hvor internettets brugere viste den amerikanske hedgefond Melvin Capital, at de store spillere ikke er alene på markedet længere, men at en hær af små investorer kan tvinge andre investeringsfonde til at genoverveje deres risikostrategi.
Nogle teorier er selvfølgelig ikke direkte berørt af forbrugermønstre eller virksomhedernes forhandlingsstyrke, men tænker at det burde være noget der burde overvejes i undervisningen.
Nedenfor er der et link med flere af de gængse teorier der undervises i i dag.
Hvilke tænker I der stadig er up to date, og hvilke burde genovervejes i forhold til brugernes brug af internettet?
http://marketingteorier.dk/indeks