/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vølund Fighter 410P
Fra : Peter1056
Vist : 166 gange
100 point
Dato : 19-05-21 10:10

Hej
Søger hjælp til fejlsøgning af problem, inden bare at udskifte i blinde

Har en 14 år gammel Vølund fighter 410P hvor kompressoren ikke vil starte
Har kontaktet leverandør + en mere, for rep. Begge siger 20.000 kr for udskift af kompressor uden at ha undersøgt noget.
Her er det, jeg godt kunne tænke mig en undersøgelse først, inden bare at udskifte

Jeg har efterfølgende selv undersøgt:
1) Der sidder et kabel fra printkort med tre ledninger. Her kan jeg måle 230V på den ene, når der kaldes på kompressor og den anden er 0. Den tredje ved jeg ikke hvad bruges til - nogen forslag

2) Jeg har afmonteret kondensatoren og før måling kortsluttede jeg den for at aflade. Her kom der ingen gnist.
Men ved måling / kontrol af kondensator, kunne jeg måle 17,1uF og der står 17 uF på kondensatoren, så den skulle ikke fejle noget. Men er lidt i tvivl om den får strøm, da der ikke kom gnist ved kortslutning

Søger hjælp / ideer til fejlsøgning for at udelukke at det kan være andre ting som er galt inden jeg bestiller en udskiftning af kompressor

https://share.icloud.com/photos/0_Qc5Og-rl0aH627tEqMXX38A#Dianalund

Vh Peter

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-05-21 10:44

Hvilken farver har ledning 2 & 3?

Måske er den ene jord - grøn/gul?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-05-21 11:19

Den kondensator fungerer nok som starthjælp.

Min brændekløver ville ikke starte - men kunne starte ved at jeg gav motorens vinge et fur samtidig med at jeg tændte - og så startede den og kunne kløve med tryk på 7T.
Den fik så en kondensator næsten mage til------------------------og starter nu hver gang. (7 9 13)

En anden mulighed er, at startaflastninger ikke virker, så den forsøger at starte med stort modtryk.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 19-05-21 11:33

Citat
Hvilken farver har ledning 2 & 3?

Måske er den ene jord - grøn/gul?

Ledningen som jeg ikke kan måle spænding / strøm på er SORT
tænker at jeg også burde kunne måle spænding på kondensatoren

Hvis det er start strøm fra kondensatoren som kompressoren mangler, så ville kompressoren vel stå og brumme når den skal starte eller tager jeg fejl

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 19-05-21 11:40

Citat
Hvilken farver har ledning 2 & 3?

Måske er den ene jord - grøn/gul?

Ledningen som jeg ikke kan måle spænding / strøm på er SORT
tænker at jeg også burde kunne måle spænding på kondensatoren

Hvis det er start strøm fra kondensatoren som kompressoren mangler, så ville kompressoren vel stå og brumme når den skal starte eller tager jeg fejl

De tre ledninger er brun - blå - sort
Det er den sorte som jeg ikke kan måle strøm på
Når dioden lyser for at kompressoren drifter, så kan jeg måle 230v på brun - blå er jo nul

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-05-21 15:04

Der er stumper for ca 10000,- i sådan en reparation, incl moms. Det tager en lille dag at skifte den. Så ca 4000 til løn, sådan +/-. Sørg for at tørrefilter og termoventil skiftes, når skidtet er skilt ad.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 19-05-21 22:11

Har du prøvet med elektriker

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 19-05-21 22:24

Citat
Har du prøvet med elektriker

Som jeg skrev i starten, så har jeg målt den til 17,1 uF men der kom ingen gnist da jeg kortsluttede den.
Jeg har lige prøvet at tilslutte den til en stikkontakt 230V og kortslutte den bagefter. Her kom der heller ingen gnist.
Så jeg køber en ny kondensator og prøver i morgen.

Annuller spørgsmålet
Fra : Peter1056

Dato : 20-05-21 22:05

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål :-