/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Insekthotel
Fra : Sønder
Vist : 420 gange
500 point
Dato : 11-05-21 15:12

Insekthoteller er den stor dille i øjeblikket
Er der nogen af jer, der har haft succes med faktisk at få dyr til at flytte ind?
Hvis ja: hvad putter I i, som insekterne godt kan lide?
Mit har ophæng, men bør de egentlig ikke stå på jorden?
Hav nogle dejlige dage i haven!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-05-21 15:26

De fleste insekter flyver, og så rådner bunden ikke ved at stå på jorde

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-05-21 08:11
Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 13-05-21 12:11

Jeg har læst de fleste af artiklerne om insekthoteller. Jeg var interesseret i at høre, om nogen faktisk havde held med dem. Jeg har haft mit ene i 1½ år nu uden nogen indflyttere...

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 13-05-21 12:12

Jeg vil da også gerne vide om andre har haft samme negative oplevelse ;)

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 14-05-21 08:26

Min datter lavede et insekthotel for et par år siden. Det kom til at hænge i et træ - og jeg har aldrig set nogen insekter inden i det - tror det er for tørt for insekter.

Det bedste insekthotel man kan få derhjemme er nok bare en alm. have !

Tror konceptet med insekthotel måske er lidt for moderne, som bare giver lidt feel-good til dem som bygger det

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 14-05-21 09:39

Præcis min tanke, @Thomas_Mygind. Men jeg venter lige et par dage og ser om der kommer nogen positive...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-05-21 13:45

Hvis du går en tur i Skandinavisk Dyrepark, kan du se en masse insekthoteller - og måske spørge en af de ansatte om hvad der er bedst. Det er ikke så langt fra Ebeltoft.

Accepteret svar
Fra : BilstrupV

Modtaget 500 point
Dato : 16-05-21 21:12

Lige her og nu er der barsel af murbier i et hotel med træklodser med huller i og fra indlagte bambusstykker; stykkerne er af forskellig diameter, og det største er ubrugt - vel omkring ø10. Ca ø5 - ø8 bruger de.
Jeg har søgt men ikke fundet anvendelige artikler om hoteller.
Fx murbierne lægger droner i de første ca 5 cm, så for at få flertal af hunner er det godt med huldybder på op til 20 cm. Denne oplysning har jeg ikke kunnet finde klart beskrevet. Jeg har heller ikke kunnet finde oplysninger om, hvilke insekter der foretrækker hvad - jeg ønsker ikke at tilgodese fx ørentviste eller dem, som gnaver og stikker i mig.
Hummelbier i alle afskygninger skulle være velkomne, men en kasse på jorden - med indlagt muserede - har ikke givet beboere.
Så ja, det er op ad bakke med gode resultater, og uden fornuftig lekture om emnet forbliver det noget med ovennævnte "feel-good". Skam de universitetsuddannede som ikke videreformidler virksomme tiltag.

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 17-05-21 07:24

Tak for svaret BilstrupV. og I andre. Jeg har delvis fået bekræftet min fordom om at det mest er en modedille, men nu får de lov at hænge et par år indtil der flytter hvepse ind. -Så ryger de ud

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 17-05-21 07:26

- Også tak til Eyvind ang. dyreparken - der er bare så lagt til Ebeltoft fra Albertslund

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-05-21 10:12

Ja ja Sønder - men ikke meget længere end fra Smørum.
Vi har faktisk været der ovre, og ved samme lejlighed også nydt REE dyrepark.