/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Isolering af anex
Fra : hanshenrik836
Vist : 115 gange
20 point
Dato : 21-04-21 09:07

Hej,

Jeg har for nylig påstartet et projekt ved min far, hvor vi skal isolere en nyopført anex. Her skulle vi indføre teknisk isolering, for at mindske energitabet mest muligt. Der skulle nemlig placeres tekniske installationer, som udskiller en del varme kontinuerligt. Ved at få isoleret teknisk, kan vi minimere energitabet, og sørge for ikke at tabe den varme, der udvikles i rummet. I den henseende kan der spares likvider på et for højt varmetab. Samtidigt opnås en fuld funktionsdygtig isolering, for at opretholde en optimal temperatur i byggeriet.

Ved en korrekt installeret teknisk isolering opretholdes en tæt bygning, hvor fugt og vand holdes ude af byggeriet. Det forlænger levetiden på selve byggeriet indendørs såvel som udendørs. Hvis der er utætheder i et rum eller en bygning, skal der bruges mere strøm for at holde rummet ved den optimale temperatur.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke oplevelser I har med isoleringer af forskellig art, da det har en stor interesse for mig. Har I professionelle installatører til at klare de tunge projekter, eller hopper I selv i kast med arbejdet?

Jeg har læst mig lidt frem til isoleringstyper her - https://www.armadan.dk/

Kommentar
Fra : myg

Dato : 21-04-21 12:05

Har selv ombygget og isoleret med rockwool i tidl. garage, som nu er værksted og hobbyrum.
Vægge 150 mm. - loft 175 - 200 mm. afh. af plads pga. taghældning.

Der var ikke vel plads til udluftning over isolering, men jeg fandt så en dampspærre, som Icopals Hygrodiode.
Den gør at udluftning kan undlades (kræver tagpaptag og fuld sol/lys på taget).
Det er en speciel dampspærre med et filtindlæg og en perforering, men google den evt. selv, og læs mere om den. Den gav mig de 5 cm. ekstra lofthøjde, jeg manglede.

Gulvet var støbt, så jeg undlod at isolere, og der er ikke nævneværdig temperaturforskel af den den grund.
Havde jeg kunnet isolere nedad ville jeg have lagt 100-150 mm styropor under gulvet.
Jeg har en ældre varmepumpe tll de ca. 35 m2, og den holder uden besvær 20 grader når det er nødvendigt. I perioder, hvor der ikke er stor benyttelse har jeg fast 17 grader.

Håber du kan bruge det ??

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 22-04-21 18:36

Fire input:

Læs Rockwool den lille lune: https://info.rockwool.dk/da/den-lille-lune/

Du skal tænke ingeniørmæssig ved at tænker på din klimaskærm. Dvs. den bariere hvor din grænser er mellem inde og ud.

Hvis du har f.eks. varme rør inden for klimaskærmen så behøver du ikke tænke så meget på om du har stort varmetab - da tabet alligevel er indenfor klimaskærmen som betyder at din varmeregning vil være uændret.

2-lags Vinduer isolere svarende til ca. 3 cm glas/sten-uld - så hvis du har et stort vinduesareal så er der ikke grund til at lave en masse isolering af væggene.