/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Producent navn på fødevare?
Fra : ingelein
Vist : 521 gange
100 point
Dato : 07-04-21 22:39

Hej
Vi køber 24 liter UHT mælk ad gangen hos Aldi, som er den eneste butik i miles omkreds, der har det. Nu har de skiftet kartoner og jeg kan god li at se, hvor og af hvem varen er produceret. Hidtil var mejeriets navn og oprindelsesland nævnt. På de nye kartoner står der kun : produceret for Aldi.
Er det nok for at sælge mælken/varen i DK.?
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-04-21 22:43

Nej, der skal stadig være "kendingsbogstavet" for producent landet og producentens nr., som du også ser på danske fødevareprodukter.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 07-04-21 23:48
Kommentar
Fra : poten

Dato : 07-04-21 23:49

EU-Domstolen har med en ny dom, C-485/18, konkluderet, at EU-reglerne om oprindelsesmærkning af fødevarer ikke er til hinder for supplerende nationale krav om mærkning af oprindelsesland og herkomststed. ... Ifølge dekretet, skal mælk, og mælk anvendt som ingrediens i færdigpakkede fødevarer, mærkes med oprindelseslandet.9. okt. 2020

Ny dom fra EU-Domstolen afklarer regler om ... - Bech-Bruun

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 100 point
Dato : 08-04-21 16:59

Dit spørgsmål lyder rimeligt nok, selvfølgelig bør du kunne få oplysning om oprindelse/mejeri.

Her er oversigten, over hvilke fødevarer der SKAL have oplysning om oprindelse:
Oksekød, herunder kalvekød
Fersk kød fra svin, får, ged eller fjerkræ (se afsnit 14.7)
De fleste produktgrupper inden for frugt og grønt
Ekstra Jomfru og Jomfru olivenolier (andre olivenolier må ikke mærkes med oprindelse)
Fersk fisk og visse fiskevarer
Honning
Vin
Æg
Men altså ikke mejeriprodukter i denne liste, her gælder følgende:

Med hensyn til mejeriprodukter, har alle mejerier i samtlige lande i EU et officielt mejeri-nummer, som skal fremgå på emballagen på alle produkter fra det pågældende mejeri. For eksempel står der M191 på mange af Arlas produkter, og det betyder "Brabrand Mejeri".
UHV Mælk er - tror jeg, men uden at være sikker - vel stadig et mejeriprodukt, og bør derfor være omfattet af det samme krav til oplysning om mejerinummer. På internettet kan du finde alle mejerinumre, både i DK og DE.
Prøv eventuelt at kontakte Aldis kundeservice, om de har et tilfredsstillende svar. Ellers prøv Fødevarestyrelsen.

Kontakt ALDI's kundeservice
https://www.aldi.dk › kundeservice
Kundeservice@aldi.dk. Telefon nr. 70 70 74 17. Åbningstider: Mandag – fredag kl. 9-16. Lørdag, søndag og helligdage har vi lukket. For øvrige henvendelser .

Fødevarestyrelsens kunderådgivning på tlf. 72 27 69 00.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 08-04-21 19:32

Tak for svaret Oldboston.tak for svaret og så fnt med link til Aldis kundeservice ??