/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Skabslås er gået i baglås
Fra : weesp
Vist : 369 gange
20 point
Dato : 05-04-21 15:34

Vi har et ældre egetræsskab fra slutningen af 60´erne, hvor nøglen er gået i baglås og hvor nøglen heller ikke længere kan komme ud. Messingnøglen kan rokkes lidt, men det er også alt. Jeg kan komme ind i bag skabslågen via nabolågen til skabsrummet, men jeg kan ikke komme til låsen ad denne vej. Hvad kan jeg gøre for at løse problemet? - Jeg vil meget nødig ødelægge skabet.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-04-21 20:29

Kan du flytte skabet og tage bagpladen af ?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 20 point
Dato : 05-04-21 21:54

Sæt en træplade på lågen ud for låsen og giv den lette, hurtige slag med husets mindste og letteste hammer. Imens prøver du uhyre forsigtigt at dreje nøglen.

Kommentar
Fra : weesp

Dato : 06-04-21 10:35

Jeg kan ikke tage bagbeklædningen af, men jeg vil prøve med de lette hurtige slag.

Kommentar
Fra : weesp

Dato : 06-04-21 10:53

Nu er det lykkedes mig at åbne skabet. Jeg bankede først på selve låsen med små slag, hvilket ikke hjalp, så bankede jeg efterfølgende på selve nøglen i skabet og det hjalp, så jeg kunne dreje nøglen.
Mange tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : weesp

Dato : 06-04-21 11:26

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-04-21 13:09

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-04-21 13:11

Støvsug nøglehullet og giv palen et par filestrøg efterfulgt af en dråbe tynd olie.