/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
MALING
Fra : vic200
Vist : 279 gange
200 point
Dato : 26-03-21 12:53

Hej med jer. Jeg skal for første gang i rigtig mange år have malet nogle stuer i et hus. Hvor meget maling skal jeg regne med pr. m² væg?
Kan jeg regne med det samme på en trappe ,og vinduesbænke?
Jeg går ud fra jeg skal købe malerruller eller hvad det hedder.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-03-21 13:31

Normalt står det på den pågældende maling hvor meget den rækker til, men det afhænger jo helt også af, hvor meget underlaget suger og hvilke materialer det er lavet af, så der vil være forskel på de områder du nævner.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 26-03-21 17:15

Det kommer også an på om hvilken farve det har - om hvor meget du skifter.

Hvis det er hvid til modehvid - så kan du nøjes med 1 gang.

Ellers regn med. 3 gange.

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 200 point
Dato : 26-03-21 19:23

For at kunne beregne hvor meget maling du skal bruge, kan du starte med at oplyse hvor stor stuerne er i m2 (gulvareal). Hvor mange døreåbninger, vinduer og radiator m.m. der er, samt hvilken tilstand loft og væggende er i generelt. Er det træloft, pudset vægge eller gibs m.m. for ikke at tale om der er bleven røget i hjemmet/brændeorvn. Disse faktor har indvirkning på hvor meget maling du skal bruge, og hvilke prokdukter du skal male med i første omgang.

McBobo

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-04-21 16:13

Der er også stor forskel på kvaliteten og dækkeevnen er stoppet med at købe det billige (bruger flugger eller bn)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-04-21 16:13

Bj

Godkendelse af svar
Fra : vic200

Dato : 01-04-21 17:01

Tak for svaret McBobo.

Kommentar
Fra : Malermanden

Dato : 26-08-22 00:07

Jeg syntes der er en okay god forklaring på forbrug af maling ved maling af vægge på denne her side: www.maler-maling.dk

HVOR LANGT RÆKKER 10 LITER MALING?
10 liter god Bj vægmaling rækker til ca. 80M2 væg til én behandling. Skal væggen males to gange, skal du regne med, at 10 liter vægmaling rækker til ca. 40M2 væg.

10 liter loftmaling fra BJ rækker til ca. 80M2 loft ved glatte vægge som eksempelvis gipsloft eller pudset loft.

Rækkeevne og dækkeevne er ikke helt det samme. De fleste malinger har næsten samme rækkeevne. Ser du dog på dækkeevnen, kan der være meget forskel på, hvor meget malingen rækker ved brug, inden den giver den dækkende effekt, man ønsker.

HVOR MEGET MALING PR. M2?
Her er dækkeevne og rækkevne forklaret:

Forestil dig, at du skal male en væg med en meget tynd vægmaling. Så skal du måske male væggen over 4-5 gange, før malingen har dækket den gamle farve på væggen. Ved sådan en tynd vægmaling, er dækkeevnen ikke særlig god, og du skal derfor bruge 4 gange så meget vægmaling som ved brug af en god maling i god kvalitet.

Så med en tynd billig vægmaling skal du regne med, at rækkeevnen er nede på ca. 2M2 pr. liter.
(Så 1 liter rækker til ca. 2M2 væg)
Så her rækker 10 liter vægmaling kun til et areal eller en væg på ca. 20 kvadratmeter.

Bruger du i stedet en kvalitetsmaling fra eksempelvis Beck & Jørgensen, så kan du oftest opleve, at malingen dækker allerede første gang, du maler væggen. Nogle putter ikke så meget vægmaling på væggen af gangen, og skal så op og male væggen 2 gange, før det dækker helt.

Så ved en tyk og kvalitetsvægmaling, skal du regne med, at den rækker ca. 7-8M2 pr. liter.
(Så 1 liter rækker til ca. 8M2 væg)
Så her rækker 10 liter god vægmaling til et areal eller en væg på ca. 70-80 kvadratmeter.