/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Beskyttelse af nedgravet kabel
Fra : anders_bak
Vist : 238 gange
100 point
Dato : 21-03-21 20:54

Kabel nedgravet til 35 cm skal beskyttes, jf. div. Anvisninger kan det gøres med dækplade eller f.eks. Rør, men hvilke rør ? Hvis man lægger kablet i føringsrør, trækrør eller hvad man nu kalder det (altså de røde korrugerede) i 35 cm dybde, skal der så stadig dækplade over ???

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 22-03-21 07:36

ja og lav en tegning med mål så er du næsten helgardet

Kommentar
Fra : return

Dato : 22-03-21 08:46

Hej

Her kan du læse om hvordan det lovligt kan gøres
https://www.elviden.dk/nedgravning-af-kabler---regler.html

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-03-21 08:35

Gælder 35cm

Der står at det skal være mekaniskbestyttet det vil sige Enter kan du bruger dækplade ca 5-10 cm over kablet eller lægge det i rør og ca 5-10 over dette et mærkeringsbånd
https://www.wattoo.dk/markeringsbaand-roed-staerk-250-meter-1430307217

https://www.harald-nyborg.dk/produkt/afdaekningsbaand-d-mrk-10cm-50-m

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 13-05-21 21:53

Du gør det at du graver en rende, i den den dybde du vil lægge kablet. Så lægger du kablet ned i renden. Bemærk at det er ikke alle typer kabler, der må graves ned. Ovenpå kablet lægger du mursten, langs med kabler. Ovenpå murstenene lægger du en kraftigt markeringsbånd. Og så fylder du jord på.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 13-05-21 21:57

At grave et kabel ned, er en ændring af den bestående installation. Dvs at du skal være elektriker, før du må gøre det.