/ Forside/ Teknologi / Udvikling / .Net / Spørgsmål
10  piaskov 110
1 Gb switch
Fra : olarsen
Vist : 388 gange
200 point
Dato : 08-03-21 10:23

Jeg vil gerne have mine 2 gamle 8 port 10/100 switche udskiftet til et par 10/100/1000. Det behøver ikke at være noget avanceret, - 'Qos' vil måske være ok. Er der noget jeg skal kigge efter eller er der andre anbefalinger??

/ole

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 08-03-21 11:52

her er et stort udvalg https://www.avxperten.dk/netvaerk-switch/?gclid=Cj0KCQiAs5eCBhCBARIsAEhk4r79hctRB1n9tDOESO2ZsVO3g2nNGbQX2dbZ0zeSbDzOum2kAE7COCYaAtJ8EALw_wcB
Prøv at kontakte dem på 86 32 71 71, de må kunne vejlede dig så du får den rigtige til den billigste pris. Priserne starter helt nede ved 159 kr.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-03-21 17:39

Og så lige et tip.
Det er min erfaring at det går fint med de gamle netkabler , som egentlig ikke er specificeret til mere end 100 Mbit.
Bare de ikke er så lange. Alle under 1 m virker fint på 1000Mb også.

Problemet er nok at dæmpningen stiger med frekvensen. Men dæmpningen har jo også med længden at gøre.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 200 point
Dato : 08-03-21 18:13

Hvis der står noget i stil med CAT5e, eller blot noget med 5e på kablerne så er de også forberedt til 1000Mbit. Disse kabler har været i handelen i mange år, så det skulle næsten være mærkeligt om det ikke er sådan nogle du har.

Den største forskel på 100Mbit og 1000Mbit netværk er at man ved 100Mbit kun bruger to trådpar altså fire af lederne. Resten kan bruges til andre formål. (jeg udnytter dette selv.) Ved 1000Mbit bruges alle fire trådpar, altså samtlige otte ledere. På den måde kan man overføre ti gange så stor en datamængde uden at forøge frekvenserne nævneværdigt.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 08-03-21 23:00

Søren, hvis man har PoE så er det vel ikke muligt at bruge 4 par? (Eller kører man strøm og data i det ene par, som man gjorde i gamle dage med strømforsyning af en forforstærker på antenneanlæg) da der kun er 4 par i et kabel???
Men godt at du lige nævner det med kabelkategorien, jeg er ikke sikker på at der er cat.5e, muligvis er det kun cat.5 det skal jeg lige have undersøgt inden jeg køber noget. De længste kabler er nok mellem 20 og 25m undtagen 1 som er 40 m, men det bruges kun til et IP camera.
Jeg mener at kablingen blev lavet i starten af 00'erne.

Kommentar
Fra : Douink

Dato : 09-03-21 23:03

Vil sige at all 10/100/1000 switche gør det de er skabt til.
Så er der nogle med POE (Power Over Ethernet) Hvor du kan få strøm gennem netkablet til f eks udendørs kamera.
Kabler skal være CAT 5e eller CAT 6

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-03-21 23:56

Så må du stille et nyt spørgsmål, og så stil det i den rigtige gruppe.

.NET er et program fra MS.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-03-21 00:41

Poe er vel bare en jævnspænding, som lægges på er par af lederne. Det kan man da gøre samtidig med at der er datasignaler. fuldstændig ligesom man kan forsyne en antenneforstærker gennem antenne signalledningen. Det er bare spørgsmål om nogle primitive filtre i udstyret.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 10-03-21 11:06

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen. Især at du lige mindede mig om at det er gamle kabler der er i min installation (der står ikke noget på kablerne), så sparede jeg de 500 kr.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-03-21 17:33

Til olarsen:

Det troede jeg også selv indtil jeg først så annoncer om netop POE til gigabit, ogsenere læste om hvordan man lavede det. Man bruger simpelthen signaltransformere med midtpunktsudtag hvor strømmen føres ind/ud. Hvis du kan læse et elektrisk diagram så kan du se virkemåden her:

https://www.danbit.dk/da/content/41-hvad-er-poe-

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-03-21 17:38

Man har forresten brugt samme princip til professionelle mikrofoner med indbygget forstærker i årtier.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen