/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Alle udgifter til ny medarbejder?
Fra : cristian2
Vist : 508 gange
40 point
Dato : 01-03-21 14:13

Jeg har en smykkevirksomhed, hvor jeg overvejer at ansætte en veninde på deltid, fordi jeg har problemer med min ene arm for tiden, og jeg har nogle spørgsmål til løn.

1. Er der nogle bestemte formularer jeg skal anvende ved betaling af løn?

2. Hvis jeg aftaler en timeløn med hende, skal jeg så betale moms oveni?

3. Er der forsikringer, arbejdsmarkedsbidrag og andet jeg skal have med?

4. Er det i virkeligeden ikke lettere at hun sender mig en faktura?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : webm

Dato : 01-03-21 18:06

Det må vist være skattevæsenet du skal kontakte vedr. de spørgsmål...
Så er du på den sikre side.

Eller kan du jo Google dig frem til amnge forslag f.eks.

https://www.loenguiden.dk/indhold/ansaettelse/eksempler-og-download/

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 02-03-21 09:59

Hvis du har en revisor tilknyttet virksomheden så stil dit spørgsmål hos revisoren.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 02-03-21 16:21

Det lyder lidt mærkeligt at hvis du har dit ejet firma og du så er så uvidende

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 02-03-21 17:30

Citat
Det lyder lidt mærkeligt at hvis du har dit ejet firma og du så er så uvidende
Det er ikke det spørgsmålet går på

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-03-21 18:33

Der er ikke moms på løn.
Betaler du løn, skal du også udbetale feriepenge.
Hvis hun sender en faktura, så er det løn, plus feriepenge og moms af det hele.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-21 19:09

cristian2 - var det ikke din kone / dame som har den forretning.

Og jo det er det nemmeste med en faktura, veninden som selvstændig sender dig.
Så husk at det er hende, som selv opgiver til skattevæsnet.
En lille kontrakt som begge skriver under på, vil nok være en god ting.

Altså timeløn + moms

Ps Du har nok en revisor som kan fortælle om forskellige fiduser. (Jeg tænker ikke i snyd)

Accepteret svar
Fra : vic200

Modtaget 40 point
Dato : 03-03-21 11:43

Jeg har før selv lavet hjemmelavet lønsedler.
Det allerletteste er at hun sender dig en faktura og du betaler den. Så slipper du for afregning med skat angående hendes skat, du slipper for feriepenge, forsikringer m.m.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-03-21 17:34

Hvis man arbejder som selvstændig konsulent får man ikke timeløn det hedder timepris.

den skal være mindst dobbelt så stor som almindelig timeløn, fordi vedkommende selv må stå for alt det en arbejdsgiver ellers må yde,. Løn uder sygdom, betalt ferie , ulykkesdækning osv.
Dertil kan komme bævlet med regnskab og moms.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 15-03-21 15:44

Tak for svaret vic200.