/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Fup mail svær at gennemskue
Fra : ottoludvig
Vist : 544 gange
40 point
Dato : 07-02-21 13:12

De fleste fupmails er lette at gennemskue. M en denne her fik jeg i går med POST NORDS logo.
"Hej, Postnord informerer dig om, at din forsendelse RR195362DK stadig venter på instruktioner fra dig.
Den leveres, så snart omkostningerne er betalt. Gebyrer der sal betales: 37,17 kr.
Med venlig hilsen
POST NORD
Vores 3500 medarbejdere forbinder 24 timer i døgnet virksomheder, myndigheder og privatpersoner."

I mailen er også et link, hvor der står SEND PAKKE.

Den ser professionel ud, men jeg venter ingen pakker fra Post Nord. Men hvis man venter en pakke fra udlandet, kunne det måske være en toldafgift, der skal betales.

Men: Man skal altid tjekke afsenderadressen. Her var den info@magic.fr. Altså en fransk mailadresse, og meget usandsynligt, at PostNord vil benytte den adresse .

Har I andre været ude for denne eller lignende fupmails. Og hvad går svindlen mon ud på?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-02-21 13:19

Ja,da, får dem dagligt.

Sletter em altid.

De går ud på at skaffe sig dine kortoplysninger.

De 37,17 kr. er bare "lokkemad" for dit kortnummer, udløbsdato og den 3-cifrede kode på bagsiden, for så er der "fri adgang".

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 07-02-21 13:20

JA, DET HAR VI PRØVET FLERE GANGE.
OG JA, NÅR MAN VENTER PAKKER ER DET LET AT TRO PÅ DET.
MEN DER ER INGEN DER KRÆVER PAKKEPENGE PÅ DEN MÅDE.
SOM REGEL HAR DU BETALT FRAGTEN SAMMEN MED VARERNE, DU HAR BESTILT.
SÅ DET ER BARE AT SMIDE MAILEN I SKRÆLDESPANDEN.
MVH AG112

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-02-21 13:21

Jeg får dagligt mail om at jeg har en pakke der ligger og venter, gmail sortere dem så de havner i spam mappe, så jeg tjekker om der er noget der er OK ellers er det ud forevigt.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 07-02-21 13:24

De er da så typisk dårligt formulerede og stavede, så de lyser langt væk af fup og svindel...
I øvrigt kan du jo ikke sende en pakke som er underfrankeret, så allerede der må enhver jo sige sig selv - den smider jeg i 'SKRÆLLESPANDEN' hvordan sådan en så ser ud...

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 07-02-21 13:54

Der er meget som de kande finde af , men at stoppe den her trafik med svindel mail, har de hverken evnen, kunnen eller viljen til at stoppe.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-02-21 13:59

Så længe det giver penge for dem, så stopper de ikke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-21 14:11

I stedet for, bruge tid på at finde ud af hvem det er..............betaler jeg bare med det kontokort som jeg fandt på gaden en dag.

Men det er ikke så tit jeg får pakker leveret.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-02-21 16:05

sjovt de ikke oplyser om et pakkenummer.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-02-21 16:15

Fik lige en mere, kryptisk afsender
https://i.ibb.co/x3Z0FQY/pakkelevering.png

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 07-02-21 16:46

Vi må hellere konstatere , at mail systemet er for den fødte svindler og bedrager.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 07-02-21 17:39

Mange morsomme og fantasifulde svar som ikke er meget bevendt.

Men stoppes kan de ikke, der er desværre mange som ikke forstår at se sig for og bruge det der er mellem ørerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-21 11:55

Citat
der er desværre mange som ikke forstår at se sig for og bruge det der er mellem ørerne

Jo da - men det er jo også tænksomme mennesker, som lader sig bedrage. ( 11 milliarder )

Det værste er måske, at de såkaldte kloge EDB folk ikke vil lave systemer som kræver fysisk adgang til system ændringer.

Og så er der måske firma computere, som ganske vist bruger VPN adgang til firmaet, men også surfer på nettet med chance for at hente keylog programmer ind.

Og husk så på alt det som er "nødvendigt" for almindelige mennesker ude på det store net.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 40 point
Dato : 09-02-21 15:55

Hvor i er spørgsmålet? Er det ikke et tip?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-02-21 16:14

De er IKKE svære at gennemskue. Bare slet dem.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-02-21 12:43

I dag rykker postnord fupperne og minder mig om at jeg ikke har betalt . Det står også lidt skidt til, når decder hopper på disse fupmails ikke har styr på, hvad de har købt på nettet

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-02-21 12:44

Min ipad går ind for fup ... der skulle stå: når de, der hopper på.....
Ingelein

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-02-21 12:23

De er ihærdige, nu er der ikke længe til jul
https://ibb.co/RCvnXhV

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-02-21 12:39
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-02-21 17:04

Jeg sletter alt, som jeg ikke forventer eller har kendskab til. Er det vigtig, skriver de nok igen. Post Nord mails hærger vist for tiden - sikkert afført af nethandlen til jul, hvor folk ikke kunne huske, hvad de havde bestilt -eller hvor. Det må jo være af ren nysgerrighed man åbner disse mails. Jeg fandt også ud af at lukke for spam mails fra villige damer ved at aktivere via indstillinger i YouSee.
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-02-21 08:44

Det er jo lige præcis afsenderens mailadresse man oftest kan spotte det på.

Dertil kan jeg oplyse, at toldbehandlingsgebyret er på 160 kr., så hvis toldbehandling er årsagen, så vil beløbet aldrig være under 160 kr.

Godkendelse af svar
Fra : ottoludvig

Dato : 03-05-21 16:53

Tak for svaret webnoob. Du har ret, det er ikke et rigtigt spørgsmål, mere et suk.