/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Olieradiator
Fra : horseman
Vist : 267 gange
100 point
Dato : 07-02-21 11:07

Her på landet har jeg et uopvarmet badeværelse, som pt er stærkt plaget af frost.
Overvejer at sætte en olieradiator derud om natten.
Hvilken skal det være? Rummet er under 8 kvm.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-21 11:19

Husk at den skal forbindes til alle tre ben - altså beskyttelsesjord, når det er i et vådrum.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 07-02-21 12:15

Jeg mener at den kabeltromle hvor den skal tilsluttes har 3 ben. Det skal radiatoren naturligvis også have.
Men hvilken radiator vil mon egne sig?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-21 14:00

Ok - men det var også bare lige et input.
Men jeg fandt denne test som jeg ellers ikke kender noget til.

https://testmagasinet.dk/bolig/olieradiator.html

Min egen viden om oliefyldte el-radiatorer er med apparater som ikke findes mere.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 07-02-21 14:24

Tak, Eyvind. Det var bestemt nyttig læsning. Men også nedslående, da de åbenbart ikke virker i dårligt isolerede rum. Og det er mit badeværelse i den grad. ??

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-02-21 17:55

Har selv et koldt bad og det eneste gode ved en olieradiator er at de holder på varmen i længere tid end almindelige elradiatorer, så det føles ikke så koldt når termostaten slår til og fra.
Jeg ville bruge en varmeblæser, hvis det skal være EL, ellers en petroliumsovn.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-02-21 17:59

Bor du i Nordjylland kan du hente en olieradiator gratis hos mig.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 07-02-21 18:55

Hej abbaba.
Tak for tilbuddet men jeg bor i Vestjylland uden bil.
Jeg har nu bestilt en olieradiator og håber den vil hjælpe lidt. Holde det frostfrit. For jeg har ingen problemer med at gå i bad omkr frysepunktet.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 07-02-21 20:40

Det er lige meget om du bruger olieradiator eller varmluftblæser, glødepære eller en brødrister - det er altsammen lige effektivt. (alt el-varme er 100% effektivt).

Find et eller andet varmelegme helst med en termostat på så der ikke kommer frost - så er det fint.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-02-21 16:35

Der findes masser af elvarmere, Jeg tvivler på at du kan købe en elradiator i dag, som det er lovligt at tilslutte i et badeværelse med via en kabeltromle.
Husk at den i så fald skal rulles helt ud. Ellers bliver ledningen for varm og smelter sammen.
vær forberedt på at din elregning kan stige betragteligt.
Oliefyldte radiatorer har kun den fordel at overfladen måske ikke bliver så varm at man kan brænde sig på den.
Virkningsgraden er lige præcis lige så god -eller dårlig- som med alt anden elvarme.