/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Undgå at offentliggøre søgeadfærd?
Fra : cristian2
Vist : 391 gange
40 point
Dato : 28-01-21 18:32

Jeg har lagt mærke til, at når man googler (Google/billeder) en person, så kommer det op hvad denne person har søgt på på fx Pinterest. Al ens adfærd på nettet er altså synligt for alle bare ved at søge på personen. Hvad kan folk gøre så de kan søge på fx Pinterest uden at søgeadfærden synliggøres for alle?

(Jeg kan forstå, at man kan slippe for at offentliggøre hvis man tager et screenshot af fx et Pinterest-billede ved at gå i fly-mode inden. Måske er der noget lignende man kan gøre her for at undgå at offentligøre sin søgeadfærd?).

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-21 19:25

Først er det måske smart IKKE at acceptere de der småkager.

Accepteret svar
Fra : ottoludvig

Modtaget 40 point
Dato : 28-01-21 23:16

Brug DuckDuckGo browseren, hvis du vil gå på Pinterest. Eller brug et VPN, f. eks. den nemme TunnelBear.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-01-21 13:29

I de fleste browsere kan du søge inkognito eller privat (de forskellige browsere kalder det noget forskelligt)

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 29-01-21 14:14

Er det lovligt at offentliggøre andres navn?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-01-21 12:28

Nej det er i almindelighed ikke lovligt at offenliggøre folks navne uden deres accept. Men det hænger også sammen med om det gøres fi almindelighed eller i forbindelse med en vis aktivitet.
Hyvis du kikker i gamle telefonbøger , i krak på nettet, eller i en lokal ejviser kan du finde masser af navne og adresser.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 12-02-21 10:07

Tak for svaret ottoludvig.